گزارش خبرنگار العالم از وخامت اوضاع غزه و مهاجرت جوانان

پنج‌شنبه 23 شهريور 1402 - 22:41

با تشدید محاصره و نبود فرصت های شغلی، شماری از جوانان غزه خط مهاجرت را به رغم آنکه می دانند فرجامی نامعلوم دارد، به جان می خرند.

العالم - فلسطین اشغالی

علاء السکافی، فعال حقوق بشر در مرکز حقوق بشر "الضمیر" به خبرنگار العالم گفت: «به دلایلی متعدد آمار دقیقی در رابطه با مهاجرت جوانان از نوار غزه وجود ندارد، زیرا عملیات مهاجرت به صورت مخفیانه انجام می شود و گاهی اوقات از طریق بازار سیاه به منظور قاچاق جوانان از طریق ترکیه یا کشورهای عربی توسط نهادهای غیرقانونی انجام می شود.»

پایان خوشی که این جوانان با مهاجرت به دنبال آن هستند، اغلب سرابی بیش نیست و زندگیشان به کابوس تبدیل می شود چرا که این سفر اغلب جز غرق شدن در اعماق دریا یا آواره شدن در اردوگاه های پناهندگان پایان دیگری ندارد.

محمد الشاعر یکی از جوانان غزه به خبرنگار العالم گفت: محاصره غزه برای بیش از 15 سال موجب وخیم شدن اوضاع اقتصادی غزه شده است. هیچ فرصت شغلی برای جوانان وجود ندارد و تقریبا 75 درصد از جوانان تحصیلکرده بیکار هستند. با این حال شرایط این جوانان با مهاجرت نیز بهتر نشده است برخی از آنها در دریا غرق می شوند و برخی دیگر در کشوری دیگر تحت بازداشت قرار میگیرند.

بسیاری از جوانان فلسطینی که برای چندین سال از نوار غزه مهاجرت کردند، همچنان خانواده هایشان از سرنوشت آنها بی خبر هستند.

مادر تامر الجیزاوی به خبرنگار العالم گفت: تامر از سال 2014 از غزه مهاجرت کرد؛ اما تا به امروز از سرنوشت او اطلاعی نداریم. قطعا هیچ جوانی نمی خواهد از وطنش و از خانواده اش دور باشد اما رنج و سختی و مشکلات فراوان باعث می شود جوانان تن به مهاجرت بدهند.

خطرات مهاجرت بسیار جدی است؛ در غزه نمونه های زیادی از کسانی وجود دارد که پس از مهاجرت، یا اجساد آنها را برای خانواده هایشان آورده اند و یا هنوز مفقود هستند. با این حال اوضاع ناگوار غزه چنان است که جوانان همچنان برای مهاجرت به دفاتر مسافرتی هجوم می آورند.

پربیننده ترین خبرها