اردوغان: اکتشاف انرژی را با همکاری با «تل آویو» آغاز می‌کنیم

اردوغان: اکتشاف انرژی را با همکاری با «تل آویو» آغاز می‌کنیم
جمعه 31 شهريور 1402 - 10:48

رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با اصحاب رسانه در خانه ترک در نیویورک با اشاره به اینکه کشورش تصمیم دارد کار حفاری و اکتشاف انرژی را با همکاری تل آویو آغاز کند، از توافق با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر برای سفر به سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

العالم - ترکیه

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که برای شرکت در هفتاد و هشتمین دور نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در خانه ترک با اصحاب رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد و به سوالات خبرنگاران پیرامون موضوعات داخلی و خارجی پاسخ داد.

اردوغان درباره روابط با رژیم صهیونیستی و دیدار اخیرش با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: من به بنیامین نتانیاهو گفتم که شما این دیدار را انجام دهید و سپس من با تیمم از تل‌آویو بازدید خواهم کرد و توافق نیز حاصل شد.

اردوغان اعلام کرد: ما کار حفاری انرژی را با اسرائیل آغاز خواهیم کرد. ما راه اندازی خطوط انتقال انرژی را نه تنها به ترکیه، بلکه از ترکیه به اروپا نیز آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: مزایای ایجاد سازوکار افزایش همکاری میان دو طرف (ترکیه و رژیم صهیونیستی) در زمینه‌های مختلف را بررسی کردیم.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره روابط با یونان نیز اظهار داشت: نشست «سلانیک» جهشی مهم در روابط ترکیه و یونان خواهد بود. وزرای خارجه ما مقدمات را فراهم خواهند کرد و نشسترا در هفتم دسامبر در سلانیک برگزار خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص مسئله قبرس نیز تاکید کرد: به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی به عنوان یک کشور مستقل تنها و موثرترین گامی است که به حل مشکل کمک می‌کند. ما گزینه‌های دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی افزود: به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی توسط کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در مدیترانه شرقی کمک خواهد کرد.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر سازمان ملل نتواند اصلاحات را انجام و خود را با زمانه تطبیق دهد، نمی‌تواند ماموریت حفظ صلح خود را انجام دهد، جنگ روسیه و اوکراین عینی‌ترین نمونه آن است.

وی در خصوص برنامه‌های اقتصادی کشورش نیز گفت: پس از اعلام (برنامه میان مدت) در G۲۰ شاهد علاقه به اقتصاد کشورمان بودیم. ما خوشحالیم که این علاقه همچنان در ایالات متحده نیز افزایش می‌یابد.

اردوغان اظهار کرد: امیدوارم در سه ماهه اول سال آینده شاهد تحولات مثبتی در زمینه مهار تورم باشیم. در حال حاضر نشانه‌های خوبی وجود دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها