ریاض: توافق با ایران، مبتنی بر عدم مداخله در امور یکدیگر است

ریاض: توافق با ایران، مبتنی بر عدم مداخله در امور یکدیگر است
يکشنبه 2 مهر 1402 - 00:23

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به اینکه توافق با تهران بر اساس احترام متقابل است، گفت که امنیت خاورمیانه مستلزم دستیابی به راهکار عادلانه و فراگیر مسئله فلسطین است.

العالم - عربستان سعودی

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز شنبه تأکید کرد که توافق با جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور دیگری است.

بن فرحان با وجود اظهارنظرهای مسئولان سعودی مبنی بر توافق عادیسازی با رژیم صهیونیستی، مدعی شد: امنیت خاورمیانه مستلزم دستیابی به راهکاری عادلانه و فراگیر مسئله فلسطین است.

شبکه خبری الجزیره به نقل از این مسئول سعودی گزارش داد، ریاض مخالف هر گونه اقدام یکجانبه است که مانع از حل مسئله فلسطین شود و تلاشهای صلح را از بین ببرد.

الی کوهن وزیر خارجه صهیونیستی هم اخیرا، عادی‌سازی روابط با عربستان را رویدادی بزرگ‌تر از توافقات موسوم به «ابراهیم» که در سال ۲۰۲۰ میان رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات متحده عربی امضا شد، دانست و از آن با عنوان «گامی بزرگ و تاریخی» یاد کرد.

وی با اشاره به نگرانی محافل امنیتی صهیونیستی از پیش‌شرط عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود، گفت: «نباید در این مورد عجولانه قضاوت کرد، این توافق شامل جزئیاتی است که هرگز امنیت اسرائیل را در خطر نخواهد انداخت، صلح در کنار امنیت، اولویت کار ما خواهد بود».

بن فرحان درباره بحران لیبی هم گفت: عربستان خواستار اخراج نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی است. ما از تلاشها برای حل سیاسی بحران لیبی حمایت می‌کنیم و خواستار اخراج مزدوران خارجی هستیم.

وی در پایان درباره بحران اوکراین هم تأکید کرد: عربستان بار دیگر خواستار پایان بحران روسیه و اوکراین است تا اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز شود و حقوق بین‌الملل هم رعایت گردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها