وزیر خارجه روسیه در سازمان ملل خطاب به غرب: شما امپراتوری دروغ هستید

وزیر خارجه روسیه در سازمان ملل خطاب به غرب: شما امپراتوری دروغ هستید
يکشنبه 2 مهر 1402 - 08:45

به گفته سرگئی لاوروف، غرب برای تقابل با روسیه از اوکراین به عنوان ابزار استفاده می‌کند.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از سی‌ان‌ان، پس از گذشت حدود یک هفته از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که عمدتاً تحت تأثیر منازعه اوکراین بوده است، مسکو سرانجام به اظهارات مقامات سایر کشورها پاسخ داد و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ابتدا در یک سخنرانی در سالن مجمع عمومی آنها را مورد خطاب قرار داد و سپس در اظهارات مطبوعاتی خود حملات تندی را علیه حامیان اوکراین مطرح کرد. او در اظهاراتش غرب را «امپراتوری دروغ» توصیف کرد.

لاوروف در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان کشورهای عضو گفت: «در سخنرانی بسیاری از مقاماتی که پیش از من صحبت کردند، این ایده مطرح شد که سیاره مشترک ما دستخوش تغییرات غیرقابل بازگشت است و نظم جهانی جدیدی در برابر چشمان ما متولد می‌شود.»

وی افزود: «خطوط تحول آینده در کشمکش بین اکثریت جهان، که از توزیع عادلانه‌تر ثروت جهانی و تنوع تمدنی حمایت می‌کنند، و کسانی که از روش‌های نواستعماری انقیاد برای حفظ سلطه رو به افول خود استفاده می‌کنند، ترسیم می‌شود.»

لاوروف در این روزها نخستین فردی نبود که استدلال می‌کرد ساختارهای منسوخ حکمرانی جهانی مانع از حرکت به سوی عدالت اقلیمی و اقتصادی می‌شود. اما تمرکز او بر حامیان غربی اوکراین و ناتو بود - یک سازمان دفاع متقابل که پس از جنگ جهانی دوم برای دفاع از کشورهای غربی در برابر اتحاد جماهیر شوروی پیشین تشکیل شد.

در حالی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین ادامه دارد و متحدان غربی به ارائه کمک‌های نظامی خود به کی‌یف ادامه می‌دهند، لاوروف هشدار داد آمریکا، انگلستان و سایرین را «مستقیماً در حال جنگ با روسیه» می‌داند.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم این را یک جنگ ترکیبی بنامیم، اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد» و افزود: «آنها عملاً درگیر خصومت‌هایی با ما هستند و از اوکراینی‌ها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند».

لاوروف چارچوب صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را «غیر ممکن» خواند.

این طرح به واگذاری خاک اوکراین به روسیه یا کنار گذاشتن تلاش‌های کی‌یف برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - دو موضوع بسیار مهم برای مسکو - نمی‌پردازد.

وزیر خارجه روسیه همچنین احتمال بازگشت روسیه به توافق غلات دریای سیاه را رد کرد و گفت کرملین احساس می‌کند فریب خورده است.

لاوروف ادامه داد: «دلیل اصلی خروج ما از این توافق و از بین رفتن آن، این است که هر چیزی که به ما وعده داده شد، فریب بوده است.»

روسیه در ماه ژوئیه پس از آنکه مدتی از عدم صادرات کافی مواد غذایی خود ابراز نارضایتی می‌کرد، از توافق غلات با میانجیگری سازمان ملل خارج شد. این توافق به اوکراین اجازه می‌داد غلات خود را از طریق دریا صادر کند و کشتی‌ها از محاصره روسیه عبور کنند تا به بازارهای جهانی برسند.

سازمان ملل که در دهه ۱۹۴۰ ایجاد شد، بازتاب دوران پیشین است که در آن پنج عضو دائمی شورای امنیت از قدرتی نامتناسب برخوردارند.

پربیننده ترین خبرها