گزارش العالم از آغاز محدودیت های جدید و پیگرد پناهجویان سوری در ترکیه

چهارشنبه 5 مهر 1402 - 09:11

ترکیه با وضع محدودیت های جدید، تعقیب پناهجویان سوری را آغاز کرده و نقض کنندگان قانون کیملیک را اخراج خواهد کرد.

العالم - ترکیه

نضال البرعی خبرنگار شبکه خبری العالم در استانبول گزارش داد، مقامات آنکارا می گویند که محدودیت های جدیدی را برای کنترل مهاجران وضع کرده اند. این محدویت ها برای پناهندگان سوری در استانبول اعمال می شود که پس از جنگ در سوریه به ترکیه آمده اند. هر پناهنده ای که در ایالتی غیر از ایالتی که کارت اقامت موقت (Kimlik) را از آن دریافت کرده‌، حضور داشته باشد، متخلف است و اخراج خواهد شد.

پناهندگان سوری با بحرانی جدید یعنی «تعقیب دارندگان کارت اقامت موقت » مواجه خواهند شد. دولت ترکیه می‌گوید هر کسی که در استانبول گرفتار شود و در ایالت دیگری ثبت شده باشد، متخلف محسوب می‌شود و این محدودیت جدید به مجموعه محدودیت های اعمال شده برای پناهجویان سوری اضافه شده است.

سازمان‌های حقوق بشر ترکیه و سوریه نیز بر این باورند که محدودیت‌های اعمال شده برای دارندگان اقامت موقت در مورد محل سکونت و درخواست مجوز سفر برای جابه‌جایی از شهری به شهر دیگر ترکیه، نقض حقوق پناهندگان است اما دولت ترکیه این اقدام را در راستای کنترل مهاجرت می داند.

با این اقدام ترکیه، به اقتصاد و اوضاع معیشتی خانواده‌های سوری دارای کسب‌وکار در استانبول آسیب می زند چراکه به دلیل تعقیب نیروهای امنیتی، مجبور به ترک استانبول می‌شوند.

دولت ترکیه می گوید پیش از اعمال این محدودیت و تعقیب، به پناهندگانی که قانون اسکان در محل زندگی خود را زیر پا گذاشته اند، مهلت کافی برای اصلاح وضعیت خود داده است.

سازمان های حقوق بشری می گویند که محدودیت های اعمال شده برای پناهندگان، شانس یافتن راه حل مناسب را از آنها گرفته و بحران جدیدی را ایجاد خواهد نمود.

کیملیک کارت (kimlik kart) کارت ملی ترکیه است که اطلاعات هویتی شهروندان ترکیه بر روی آن درج شده است. خارجی هایی که قصد اقامت بیش از سه ماه در ترکیه دارند باید این کارت را تهیه کنند.

پربیننده ترین خبرها