ماهواره نور ۳ با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت+ تصاویر لحظه پرتاب

ماهواره نور ۳ با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت+ تصاویر لحظه پرتاب
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 11:02

ماهواره نور ۳ با ماهواره‌بر قاصد در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

العالم ـ ایران ـ علمی

حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران اعلام کرد: ماهواره نور ۳ لحظاتی پیش با ماهواره‌بر قاصد و توسط نیروی هوافضای ‎سپاه با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب ماهوارهبرای اولین بار ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد نیروی هوافضای سپاه، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ با محموله ماهواره نور۱ به مدار ۴۳۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. این ماهواره در ثانیه ۴۸۰ پس از پرتاب و در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری با سرعت ۷۶۵۰ متر بر ثانیه توسط مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد-۱ با موفقیت در مدار تزریق شد.

دومین پرتاب فضایی سپاه با هدف توانایی تثبیت و نمایش تکرارپذیری توان پرتاب ماهواره با ماهواره‌بر بومی قاصد در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ انجام و ماهواره نور۲ با موفقیت کامل در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران را صاحب دو ماهواره در حال کار همزمان در مدار کرد. تزریق ماهواره نور۲ در پرتاب دوم به مداری با ۷۰ کیلومتر ارتفاع بالاتر یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتری نشان داد که در پرتاب اول قاصد1 از تمام توان این حامل استفاده نشده و حد نهایی توان آن بالاتر از تخمین‌های مطرح شده بر اساس پرتاب اول بوده است.

امروز نیز، ماهواره تصویربرداری نور3 با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ سپاه با پرتاب نور2 به مدار ۵۰۰ کیلومتری توانسته است ارتفاع مداری ماهواره‌های ایرانی که با موفقیت در مدار تزریق شده‌اند را نسبت به عملکرد ماهواره‌بر سفیر۱ به دو برابر ارتقاء دهد.

پربیننده ترین خبرها