رصد ماهواره ای تحرکات آمریکایی‌ها در بزرگترین میدان گازی سوریه

رصد ماهواره ای تحرکات آمریکایی‌ها در بزرگترین میدان گازی سوریه
شنبه 1 مهر 1402 - 19:25

بررسی تصاویر ماهواره‌ای از میدان گازی کونیکو در سوریه نشان می‌دهد تحرکات ارتش آمریکا برای ساخت‌وسازهای جدید در این منطقه توسعه پیدا کرده است.

العالم - سوریه

بررسی تصاویر ماهواره‌ای از میدان گازی کونیکو در سوریه نشان می‌دهد ارتش آمریکا به‌شدت مشغول ساخت‌وسازهای جدید در این منطقه است.

میدان گازی کونیکو با مساحت 100هکتار، بزرگ‌ترین میدان گازی سوریه است که در 13کیلومتری شرق دیرالزور واقع شده و در زمان حاضر در تصرف نیروهای آمریکایی است، این در حالی است که میادین بزرگ نفتی العمر و التنک نیز به‌ترتیب در فاصله 38 و 66 کیلومتری این میدان قرار دارد.

طبق آنچه در تصاویر ماهواره‌ای می‌توان مشاهده کرد، از حدود 2 سال پیش، ساخت تأسیسات نظامی متعدد در میدان گازی کونیکو رو به افزایش بوده است که از آن جمله می‌توان به احداث دیوار دفاعی (بالغ بر 4 کیلومتر) پیرامون این منطقه و نیز ایجاد سنگرها و اماکن نظامی متعدد در بخش شمالی و مرکزی این میدان گازی اشاره کرد.

علاوه بر این، از اوایل سال گذشته میلادی (2022) مرکز مدیریت بالن نظارتی در این میدان گازی تأسیس شده است که اقدام به رصد منطقه از ارتفاع 4هزارمتری سطح زمین می‌کند (تصاویر ماهواره‌ای اخیر در لحظه تصویربرداری بالن در ارتفاع 1200متری از سطح زمین است).

کارکرد اصلی این دست بالن‌های نظارتی، تصویربرداری و رصد مناطق پیرامونی، برقراری ارتباطات امن و نیز جنگ الکترونیک و فعالیت‌های ضدپهپادی است.

بر اساس این تصاویر ماهواره‌ای، به‌نظر می‌رسد 6 محوطه نظامی داخل محدوده 100هکتاری میدان کونیکو ایجاد شده است که موقعیت و چیدمان آنها هر از چند گاهی تغییر می‌کند.

بنا بر اطلاعات رسیده، شرکتهای خصوصی آمریکایی به‌عنوان اپراتور ماهواره‌های سنجش از دور، تقریباً به‌صورت دائم و حداقل هر هفته یک‌بار اقدام به تصویربرداری از این منطقه می‌کنند.

آخرین تصویر گوگل از این منطقه مربوط به اول مرداد 1401 و آخرین تصویر ماهواره‌ای مربوط به اواسط مرداد 1402 است.


تصویر (1) بخشی از میدان گازی کونیکو/ تصویر ماهواره‌ای مربوط به اواسط مردادماه 1402

خطوط زردرنگ دیوارهای دفاعی تازه‌تأسیس طی دو 2 سال اخیر، مناطق با رنگ قرمز تیره محوطه‌های نظامی تأسیس‌شده طی دو سال اخیر و محدوده سبزرنگ بخش مدیریت بالن نظارتی را نشان می‌دهد.


تصویر(2) بخش شمالی میدان گازی کونیکو/ تصویر ماهواره‌ای مربوط به اول مرداد 1401


تصویر (3) بخش شمالی میدان گازی کونیکو/ تصویر ماهواره­‌ای مربوط به اواسط مرداد 1402

منطقه زردرنگ مناطق توسعه‌یافته طی یک سال اخیر را نشان می‌دهد.


تصویر(4) تصویر ماهواره‌ای مربوط به اواسط مردادماه 1402 از بخش مرکزی میدان گازی کونیکو

خطوط زردرنگ دیوارهای دفاعی تازه‌تأسیس طی 2 سال اخیر، مناطق با رنگ قرمز تیره محوطه­‌های نظامی تأسیس‌شده طی 2 سال اخیر و محدوده سبزرنگ بخش مدیریت بالن نظارتی را نشان می­‌دهد، بالن نظارتی نیز در سمت راست این مرکز قابل مشاهده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها