پاریس: همکاری نظامی با ارمنستان را تقویت می‌کنیم

پاریس: همکاری نظامی با ارمنستان را تقویت می‌کنیم
پنج‌شنبه 6 مهر 1402 - 02:40

وزیر خارجه فرانسه ضمن اشاره به انتصاب وابسته نظامی در سفارتخانه این کشور در ایروان، گفت که پاریس همکاری‌های نظامی و دفاعی با ارمنستان را تقویت می‌کند.

العالم-اروپا

در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای وارد شدن به منازعه ارمنستان و جمهوری آذربایجان با هدف به حاشیه راندن میانجی‌گری روسیه در این اختلافات، پاریس از تصمیم خود برای کمک به ایروان خبر داد.

« کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه چهارشنبه گفت پاریس قصد دارد یک وابسته نظامی در ایروان منصوب کرده و یک کنسولگری در منطقه سیونیک در ارمنستان افتتاح کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کولونا طی سخنرانی در پارلمان فرانسه توضیح داد: «ما همکاری خود را با ارمنستان در زمینه دفاعی تقویت خواهیم کرد. وابسته نظامی به سفارت فرانسه در ایروان اعزام می‌شود. همچنین به زودی کنسولگری خود را در منطقه سیونیک افتتاح خواهیم کرد».

پیش از این نیز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، گفته بود که پاریس به دقت موضوع حفظ تمامیت ارضی ارمنستان را زیر نظر دارد.

شامگاه چهارشنبه نیز «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان به‌صورت تلفنی درباره اوضاع قره باغ کوهستانی و خروج ارامنه از این منطقه با رئیس جمهور فرانسه گفتگو کرد.

ماکرون گفته بود که در صورت به‌خطر افتادن تمامیت ارضی ارمنستان، فرانسه مطابق با قوانین بین‌المللی در کنار مردم این کشور خواهد ایستاد.

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تنش‌ها در قره‌باغ شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. ایروان در طرف دیگر اعلام کرد نیروی ارمنستانی در این منطقه وجود ندارد و اقدام باکو را تجاوز بزرگ خواند.

ارامنه قره‌باغ ، قلمرویی که جامعه بین‌الملل بعنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسد اما از زمان فروپاشی جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها