به مناسبت هفته وحدت اسلامی

ولادت رسول اکرم (ص) مبنای وحدت و دفاع از فلسطین، تجلی وحدت

ولادت رسول اکرم (ص) مبنای وحدت و دفاع از فلسطین، تجلی وحدت
سه شنبه 11 مهر 1402 - 10:15

مسلمانان شیعه و سنی در مورد تاریخ ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) با هم اختلاف دارند. اهل سنت 10 ربیع الاول و اهل تشیع 17 ربیع الاول را تاریخ ولادت آن حضرت ذکر کرده اند و هر یک از دو گروه به اسناد خاص خود استناد می کنند. اما امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با طرح، ایده ای نو نه تنها به این اختلاف پایان دادند بلکه آن را به بهانه ای برای وحدت مسلمانان تبدیل کردند. این ایده و طرح مبارک، اعلام هفته وحدت از 10 تا 17 ربیع الاول بود.

العالم - تحلیل روز

طرح اعلام هفته وحدت، معرف نوع نگرش وحدت طلبانه امام خمینی (رض) به مسائل جهان اسلام و مسلمانان است. وحدت در جهان اسلام همواره اصلی ترین دغدغه امام خمینی (رض) در طول زندگی شان بود. ایشان ولادت حضرت محمد (ص) را مبنای وحدت مسلمانان و حمایت از ملت فلسطین را تجلی این وحدت می دانستند.

جمهوری اسلامی ایران به منظور نمود بخشیدن به این حرکت وحدت آفرین، فرصتی را در قالب کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی فراهم کرده است تا علمای امت اسلامی از مذاهب مختلف دور هم جمع شده و با طرح افکار و اندیشه های خود، وحدت بین مسلمانان را تحکیم بخشیده و به بررسی و تحلیل مهمترین چالش ها و مشکلات پیش روی امت اسلامی بپردازند. این کنفرانس هر سال با میزبانی ایران، فرصتی است تا صدها عالم و اندیشمند و پژوهشگر از سراسر جهان اسلام دور هم جمع شوند.

امسال هم سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع "همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک" با مشارکت صدها تن از علما و اندیشمندان و پژوهشگران برگزار شد. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به جایگاه ویژه مسأله فلسطین در نشست های جهان اسلام، بر اهمیت این کنفرانس ها در دستیابی جهان اسلام به جایگاه ویژه خود در معادلات نظم نوین جهانی تأکید کرد.

امام خمینی (ره) کاملا به جا و درست، شخصیت پیامبر اکرم و تاریخ ولادت ایشان را مبنای وحدت اسلامی تعیین کرد. این مبنا تزلزل ناپذیر است و همه مسلمانان بر آن تأکید دارند. در تاریخ اسلام شخصیتی چون حضرت محمد سراغ نداریم که مورد احترام و توافق همه مسلمانان بدون استثنا، بوده باشند. تاریخ اسلام در حقیقت حول محور آموزه ها و سیره پاک حضرت محمد می گردد؛ آموزه و سیره ای که انرژی مثبت مضاعفی به تک تک مسلمانان می بخشد و کرامت و عزت نفس و مقابله با ظلم را در نهاد او پرورش می دهد.

به نظر می رسد که دشمنان امت اسلامی، خطر وحدت مسلمانان برای نقشه ها و توطئه های خود را درک کرده اند. آنها همچنین دریافته اند که هیچ نیرویی مثل شخصیت رسول اکرم نمی تواند عامل وحدت مسلمانان باشد؛ به همین دلیل همه امکانات خود را برای حمله به این شخصیت بزرگ به کار گرفتند و در غرب روزی نیست که به بهانه آزادی بیان از طریق فیلم ها و نقاشی های نفرت انگیز، به پیامبر اکرم اهانت نشود. در داخل کشورهای اسلامی کشورهای برخی گروه های مزدور غرب مثل گروه های تکفیری با حمله به مسلمانان به بهانه های مذهبی و فرقه ای، در واقع شخصیت پیامبر اکرم را هدف قرار داده اند.

مزدوران غرب و گروه های تکفیری چند روز قبل چند مسجد را در پاکستان منفجر کرده و بر سر مسلمانانی که تولد پیامبر(ص) را جشن گرفته بودند، خراب کردند و صدها نفر را کشتند و یا مجروح کردند فقط به این بهانه که جشن گرفتن میلاد پیامبر (ص) بدعت است. در حالی که در واقع این جنایات با حمایت غرب و به منظور بی حرمتی به شخص پیامبر اکرم (ص) صورت گرفته است؛ چون پیامبر، رمز وحدت مسلمانان است و وحدت مسلمانان، خواب خوش را از چشمانان دشمنان اسلام از جمله صهیونیسم بین الملل ربوده است.

وقتی که یک تکفیری با کشتن مسلمانانی که علاقه مندی خود را به پیامبرشان نشان می دهند و صهیونیست نژادپرست و تروریستی با دشنام دادن به پیامبر، در یک نقطه به هم می رسند، باید بدانید که فرمانده هر دو یکی است و هدف از این جنایات هم، یکی است. تکفیری و صهیونیست هر دو با این جنایات، شخصیت رسول اکرم (ص) و در نهایت، وحدت مسلمانان را هدف گرفته اند. "يريدون ان يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله الا ان يتم نوره ولو كره الكافرون".

احمد محمد

پربیننده ترین خبرها