رسانه‌های لبنانی: اسرائیل برای برچیدن چادرهای حزب‌الله دست به دامن آمریکا شد

رسانه‌های لبنانی: اسرائیل برای برچیدن چادرهای حزب‌الله دست به دامن آمریکا شد
چهارشنبه 12 مهر 1402 - 10:54

رسانه‌های لبنانی سه‌شنبه شب اعلام کردند که اسرائیل رسما برای برچیده شدن چادرهای حزب‌الله از آمریکا درخواست میانجی‌گری کرده است.

العالم - لبنان

بنابر گزارش خبرگزاری "شهاب" فلسطین، این رسانه به نقل از منابع رسانه‌ای لبنان اعلام کرد که درخواست رژیم صهیونیستی برچیده شدن چادر نظامی حزب الله در برابر عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از بخش لبنانی روستای مرزی "الغجر" اعلام شده است.

تیرماه سال جاری بود که رسانه‌های عبری در گزارشی از پیشنهاد دولت آمریکا به رژیم صهیونیستی برای حل بحران خیمه حزب الله در نقطه مرزی تحت اشغال این رژیم خبر دادند.

بر اساس گزارش شبکه ۱۲ عبری، پیشنهاد آمریکا شامل این فرایند بود که حزب الله "خیمه نظامی" خود را در مقابل توقف ساخت دیوار حائل امنیتی اسرائیل در امتداد روستای مرزی "الغجر"، برچیند.

این شبکه اعلام کرده بود: در صورتی که این رژیم ساخت دیوار الغجر را متوقف کند، حزب الله نیز با برچیدن خیمه خود موافقت خواهد کرد.

تسلیم شدن رژیم صهیونیستی برای معامله بر سر برچیده شدن خیمه حزب‌الله در مزارع شبعا، موفقیتی برای آن به شمار می‌آید.

خیمه مورد اشاره، یکی از ۲ خیمه‌ای است که حزب الله حدود ۲ ماه قبل در منطقه ای فراتر از خط آبی نصب کرده بود؛ و پس از برداشتن یکی از آنها، اکنون فقط یک خیمه در منطقه باقی مانده است.

رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که به حزب الله مهلت داده تا خیمه مذکور را برچیند؛ منابع نظامی و امنیتی و سیاسی وابسته به کابینه نتانیاهو نیز مدعی شده‌اند که این رژیم این خیمه را برخواهد چید، حتی اگر برای چند روز وارد جنگ شود.

روستای الغجر بین مرزهای لبنان و اراضی اشغال شده سوریه قرار دارد که از سمت غرب به شهر الوزانی و از سمت شرق به شهر العباسیه و مزارع شبعا محدود می‌شود.

رژیم صهیونیستی درسال ۱۹۶۷ روستای الغجر را اشغال کرد، و پس از خروج از لبنان در سال ۲۰۰۰، خط آبی ترسیم شده توسط سازمان ملل متحد باعث شد بخش شمالی این روستا در کنترل لبنان بماند، و بخش جنوبی آن نیز در حوزه بخش اشغال شده جولان سوریه قرار بگیرد.

رژیم تل آویو در جنگ سال ۲۰۰۶ این روستا را دوباره کاملا اشغال کرد که پس از پافشاری لبنان در دوران امیل لحود بر ترسیم خط مرزی طبق قوانین بین المللی و خط آبی، دو سوم این روستا در اختیار لبنان و یک سوم نیز تحت کنترل رژیم اشغالگر قرار گرفت.

اسرائیل از سال گذشته با نقض قطعنامه ۱۷۰۱، اقدامات تحریک آمیزی را در این روستا در پیش گرفته، که از جمله آنها موافقت با بازدید شهرک نشینان و گردشگران از این روستا و یا ساخت دیوار امنیتی است.

پربیننده ترین خبرها