امیرعبداللهیان: مطالباتمان از انگلیس بدون توافق نهایی برجام و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در اختیارمان قرار گرفت

امیرعبداللهیان: مطالباتمان از انگلیس بدون توافق نهایی برجام و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در اختیارمان قرار گرفت
سه شنبه 18 مهر 1402 - 21:42

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رایزنان فرهنگی ایران گفت: ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر موقع خودمان نیاز داریم خرج کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز با مدیران ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه دیدار و گفتگو کرد.

وی در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: پیروزی های مقاومت در فلسطین را صمیمانه تبریک می‌گوییم و امیدواریم که در روزهای آینده خبرهای خوش‌تر و امیدبخش‌تر از مقاومت مردم مظلوم اما مقاوم فلسطین دریافت کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه درباره قدرت ایران در جهان گفت: امروز ایران در عرصه قدرت در جهان شناخته شده اما قدرت علم یکی از شاخصه های ایران است. امروز در دیدارهای سطح بالای ایران با سران کشورها همه از قدرت علم در ایران صحبت می‌کنند.

وی افزود: دوم، قدرت تکنولوژی های برتر در ایران به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در اختیار کشور عزیزمان قرار دارد. ما وقتی می‌گوییم قدرت دفاعی، فناوری، نرم و سخت همکی در ذیل این قابل بیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران به برکت انقلاب اسلامی به قدرت گفتمانی شهرت دارد. در حوزه قدرت گفتمانی ضمن اینکه وظیفه ما در دیپلماسی سیاسی‌ است، طبعا کارویژه شما در دیپلماسی فرهنگی است. برای من جالب است که در دیدارهای اخیر با سران چین و روسیه ما می‌بینیم طرف های مقابل این فهم را دارند که توجه به موضوعات فرهنگی یکی از شاخص های همکاری ما باید باشد. اهمیت سینما، کتاب و هنر هنوز اهمیت خودش را دارد.

وی افزود: پرچمدار جهاد تبیین در عرصه جهانی امروز شما رایزنان فرهنگی هستید. اصل فرهنگ است. امروز چهار مقوله فرهنگ، امنیت، سیاست و اقتصاد به عنوان مفاهیم شاخص و درهم تنیده یاد می می‌شوند. اما بستر اصلی سیاست، اقتصاد و امنیت به فرهنگ برمی‌گردد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیپلماسی دولت آیت الله رییسی در خصوص محورهای آن گفت: امروز از دیپلماسی همسایگان به عنوان یک برند در دولت اقای رییسی یاد می‌شود. تغییر در صفحه همکاری ها و مناسبات منطقه‌ای یک فرصت مهمی است که همه کشورهای منطقه از آن بهره مند خواهند شد. دومین محور فعالیت سیاست خارجی دیپلماسی اقتصادی است. در همکاری های کلان اقتصادی تیم اقتصادی دولت کارهای بزرگی انجام دادند. امیدواریم در آینده شاهد تاثیر این اقدامات بر معیشت و سفره مردم باشیم. زمانی که ما کار را شروع کردیم طرف های غربی گفتند تا به برجام بازنگردید، تا اف‌ای‌تی‌اف را نپذیرید، یک سنت از مطالبات شما در بانک های خارجی جا‌به‌جا نخواهد شد. اما به لطف الهی 390 میلیون پوند مطالبه ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر موقع خودمان نیاز داریم خرج کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت.

وی افزود: امروز دارایی های ما در کره جنوبی 6 میلیارد مطالبه ما به دو بانک منتقل شد و در اختیار شش بانک ایرانی قرار دارد، بدون اینکه در برجام به توافق نهایی رسیده باشیم و بدون اینکه موضوع اف‌ای‌تی‌اف در مرحله نهایی اقدام و تصویب قرار گرفته باشد، انجام شد. این اقدامات در برنامه توسعه پایدار اقتصادی آثار خودش را در آینده نزدیک بر معیشت مردم نشان خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها