آیا «طوفان الاقصی» امیدها برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی را بر باد داد؟

آیا «طوفان الاقصی» امیدها برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی را بر باد داد؟
چهارشنبه 19 مهر 1402 - 22:32

روز 7 اکتبر 2023، روز طوفان الاقصی، همانند دیگر روزها نیست؛ جوانان فلسطینی در این روز انتقام 70 سال اشغال، تحقیر، بی عدالتی، کشتار و آوارگی فلسطینان به دست گروهک‌های تروریستی صهیونیستی را گرفتند، گروه‌هایی که همچنان مورد حمایت غرب استعمارگر و منافق هستند. صهیونیست ها در این روز اندکی از تلخی تحقیر و ستمی را که در طول چندین دهه بر مردم فلسطین تحمیل کرده‌اند، چشیدند.

العالم _ تحلیل روز

غرب به سرکردگی آمریکا و پشت سر آن صهیونیست‌ها، به شدت تلاش کرده و همچنان تلاش می‌کنند تا به گمان خود از شدت زلزله‌ای که پایه‌های موجودیت رژیم صهیونیستی را ویران ساخت، بکاهند، آنگونه که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و رسانه‌های غربی و اسرائیلی اعلام کردند که هدف از عملیات طوفان الاقصی، ضربه زدن به روند مذاکرات صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل بود. آنان خود را به فراموشی زده اند که برچیده شدن بساط عادی سازی بین عربستان و اسرائیل اگر چه از پس لرزه های زلزله ویرانگر طوفان الاقصی است، اما این مسئله در کانون توجه برنامه‌ریزان و مجریان این حماسه بزرگ نبوده است، حماسه‌ای که همه چیز را تغییر داد از جمله عادی‌سازی با اسرائیل که چهره زشت، وحشی و جنایتکارانه خود را نشان داد، آنگاه که به گروهی کوچک که سال‌ها در منطقه ای محدود به نام باریکه غزه در رنج و سختی و محاصره زندگی می‌کند، اعلان "جنگ" کرد و در همین حال آب و برق، غذا و گاز را به روی آن بست و پنج روز است که در نهایت بی‌شرمی و غرور و با حمایت آمریکا، سیاست زمین سوخته را در آن اجرا می کند.

روزنامه عبری "جروزالم پست"، از اولین منابعی بود که در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی پس از عملیات "طوفان الاقصی" و اعلان جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونستی علیه غزه، تمام مذاکرات عادی‌سازی با «اسرائیل» را که تحت حمایت دولت آمریکا در جریان بود، متوقف کرده است.

اگرچه ما از صحت و سقم این خبر و موضع عربستان در قبال آن اطلاع دقیقی نداریم، اما منطق می‌گوید کشورهایی مانند عربستان سعودی به دلیل نماد مذهبی و وزن سیاسی، مذهبی و اقتصادی‌اش در جهان اسلام و میزبانی میلیون‌ها مسلمان هر ساله در موسم حج، امکان ندارد به سادگی از کنار اعلان «جنگ» نتانیاهو علیه غزه محاصره‌شده بگذرد، اعلان جنگی که از زمان جنگ اکتبر سال 1973 بی‌سابقه است.

بنابراین انتظار می‌رفت که عربستان سعودی با دیدن اینکه چگونه "اسرائیل" مناطق مسکونی غزه را با تحریک مستقیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با خاک یکسان کرده است، مذاکرات عادی‌سازی را متوقف کند، جو بایدنی که مدعی حمایت از "صلح" است و با این حال صراحتاً از نتانیاهو خواسته است در قبال حماس با قاطعیت عمل کند.

پربیننده ترین خبرها