ماجرای «نافرمانی» در وزارت خارجه آمریکا

ماجرای «نافرمانی» در وزارت خارجه آمریکا
شنبه 29 مهر 1402 - 21:57

چند روز پیش وب سایت آمریکایی «هافینگتون پست» گزارش داد که کارمندان وزارت خارجه از سیاست آمریکا در مورد «درگیری در خاورمیانه» ناراضی هستند و خبر داد که یکی از کارمندان با این وب سایت درباره برنامه‌ریزی برای «نافرمانی» در این وزارتخانه صحبت کرده است.

العالم - آمریکا

- این خبر در آن زمان و در بحبوحه کارزار رسانه‌ای گسترده و بی سابقه‌ای که رسانه‌های غربی و به خصوص رسانه‌های آمریکایی علیه حماس و محور مقاومت، راه انداختند منتشر نشد. در این مدت این رسانه‌ها بر اساس دروغ های فراوان خود، رژیم صهیونیستی جلاد را قربانی و قربانی را جلاد معرفی کردند.

- اما وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی که خطاب به کارمندان وزارتخانه خود نوشت به این که جنگ بین اسرائیل و حماس بر کارمندانش تأثیر روحی منفی گذاشته، اعتراف کرد و آنچه در وب سایت هافینگتون پست و در دیگر گزارش‌های رسانه ای مبنی بر وجود طرحی برای نافرمانی در داخل وزارتخانه جهت اعتراض به برخورد واشنگتن با تجاوزات «اسرائیل» علیه مردم غزه را تایید کرد.

- نکته قابل توجه این است که بلینکن در نامه خود به شرایط «دشوار» تأثیرگذار بر دستگاه دیپلماسی آمریکا نیز اشاره کرده است. در پیام او آمده است که برخی از اعضا ترس ناشی از درگیری را احساس می کنند و نه تنها در سطح حرفه و کار، بلکه در زمینه شخصی نیز دچار چالش شده‌اند. وی مدعی شد: «ایالات متحده برای از دست دادن جان بیگناهان در این درگیری، ناراحت است.»

- واضح است که بلینکن تازه دارد متوجه این مطلب مهم می شود که دولت بایدن توسط نتانیاهو در چه تله‌ای افتاده است چراکه کورکورانه و بدون هیچ تردیدی موضع دفاع از رژیم صهیونیستی را اتخاذ کرد و مقامات آمریکایی، به رهبری جو بایدن و بلینکن، قول «حمایت پولادین» از اسرائیل را دادند و علناً از وحشیگری رژیم صهیونیستی با عنوان پاسخ تلافی جویانه سخن گفتند. جنایات این رژیم در روزهای اخیر حتی از مرز وحشیگری نیز فراتر رفته و تاکنون منجر به شهادت حدود 4200 فلسطینی، ویران کردن بسیاری از محله‌ها به طور کامل، قطع آب و برق ساکنان، و از کار انداختن بیمارستان ها شده است با این حال واشنگتن هنوز با مطرح کردن درخواست آتش بس از اسرائیل را رد کرده و همچنان محموله‌های اسلحه و مهمات برایش می فرستد.

- لحن بلینکن در پیامش واقعاً نشان دهنده وجود بی قراری و ناامیدی در بین صفوف کارمندانش است که ممکن است به نافرمانی تبدیل شود. ازاین‌رو وی با دعوت از کارمندان برای اظهارنظر در مورد سیاست وزارتخانه، تلاش می کند تا بحرانی را که هر لحظه ممکن است در وزارتخانه خود رخ دهد، خنثی کند.

پربیننده ترین خبرها