روایت فایننشال تایمز از تخریب اقتصاد رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه

روایت فایننشال تایمز از تخریب اقتصاد رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه
دوشنبه 1 آبان 1402 - 12:58

روزنامه فایننشال تایمز نوشت، جنگ به اقتصاد رژیم صهیونیستی آسیب وارد کرده و با توجه به نگرانی‌ها درباره گسترش درگیری‌ها، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش شدید رشد اقتصادی و کسری هنگفت بودجه در راه است.

العالم - آمریکا

این روزنامه نوشت، با گذشت دو هفته از جنگ، کسب و کارها در یک کارخانه فعال در اراضی اشغالی که اداره چهارده رستوران را با هزاران مشتری در روز بر عهده داشت، متوقف شده است. این کارخانه که ماهانه ۵۰ هزار لیتر نوشیدنی تولید می کرد، دیگر تولیدی ندارد. دوازه رستوران آن تعطیل شده اند و در دو رستوران باقی مانده روزانه فقط حدود ۵ مشتری برای صرف ناهار مراجعه می کنند.

در حالی که مرگبارترین حملات، رژیم صهیونیستی را در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) هدف قرار داد، کسب و کار شرکت ها در خیابان هایی تقریبا خالی تل آویو دچار رکود شده است.

فایننشال تایمز نوشت: در اسرائیل، جنگ اخیر غزه به اقتصاد آن که به رغم چند دهه درگیری با فلسطینی ها رونق داشت، لطمه زده است. این در حالیست که اراضی اشغالی در کرانه باختری و منطقه تحت محاصره در غزه مدتهاست گرفتار فقر و بیکاری است.
شوک اولیه ناشی از حملات حماس باعث شد رستوران ها و کافه ها تعطیل و صدها پرواز لغو شود. بسیج بی سابقه نیروهای ذخیره نظامی که حدود ۳۶۰ هزار نفر فراخوانده شدند، کسب و کارهایی را که هنوز فعال هستند بدون نیرو گذاشته است.
موشک های شلیک شده از سوی نیروهای غزه و افزایش تنش ها با حزب الله لبنان همچنین باعث شده مناطق وسیعی از مرزهای شمالی و جنوبی تخلیه شوند.

بر اساس این گزارش، جنگ و تنش های منطقه ای، به بازارهای رژیم صهیونیستی رسیده و شاخص سهام «بلوچیپ TA-۳۵ » را ۹ درصد کاهش داده و شِکِل (واحد پول رژیم اشغالگر) به زیر ۴ دلار سقوط کرده زیرا سرمایه گذاران پیش بینی می کنند درگیری ها طولانی تر شود و هزینه اقتصادی هنگفتی داشته باشد. همچنین هزینه بدهی این رژیم افزایش یافته است.

گای بیت اور(Guy Beit-Or) اقتصاددان ارشد در خانه سرمایه گذاری پساگوت (Psagot)، گفت که پیامدهای اقتصادی این جنگ می تواند وخیم تر از بدترین جنگ در دوران اخیر ناشی از رویارویی یک ماهه اسرائیل با حزب الله در سال ۲۰۰۶ باشد و تولید اقتصادی می تواند ۲ تا ۳ درصد در سه ماهه سوم و چهارم سال کاهش یابد.

فایننشال تایمز در ادامه مطلب خود به شدت وخامت اوضاع در بخش های خدماتی اشاره و نوشت: یک راننده تاکسی که روزانه ۲۰ تا ۴۰ سفر شهری انجام می داد در هفته گذشته تنها یک سفر درون شهری داشت.

این راننده گفت: بیکار شده و واقعا نمی داند که کسب و کارهای کوچک چگونه ادامه خواهند داد.

فایننشال تایمز افزود: بخش گردشگری نیز با فرا رسیدن فصل رونق آن در ماه های اکتبر و دسامبر (مهر تا دی) آسیب دیده است. رئیس یک شرکت راهنمای گردشگری گفت بسیاری از سفرها در بحبوحه نگرانی از حملات تلافی جویانه غزه که می تواند به درگیری گسترده تر در منطقه منجر شود، لغو شده اند.
به گزارش ایرنا،‌این رسانه در پایان از نگرانی ها درباره اوضاع فعلی کسب و کارها در سرزمین های اشغالی خبر داد و نوشت رئیس کارخانه ای که به دلیل حملات، کسب و کارش از رونق افتاده امیدوار است تا هفته آینده بتواند برخی از رستوران هایش را باز کند.

وی با این حال تصدیق کرد که این امر بسیار دشوار خواهد بود چرا که به نظر می رسد این وضعیت همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها