اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در ریاض/ بن سلمان: عملیات نظامی علیه غزه فورا متوقف شود/ محمود عباس: ملت فلسطین با نسل کشی مواجه است/ اردوغان: اسراییل باید بخاطر جنایات ضد بشری مجازات شود

اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در ریاض/ بن سلمان: عملیات نظامی علیه غزه فورا متوقف شود/ محمود عباس: ملت فلسطین با نسل کشی مواجه است/ اردوغان: اسراییل باید بخاطر جنایات ضد بشری مجازات شود
شنبه 20 آبان 1402 - 15:01

اجلاس اضطراری سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض در باره حملات رژیم صهیونیستی به غزه آغاز به کار کرد.

العالم ـ عربستان سعودی
بنابر گزارش العالم، اجلاس اضطراری سران کشورهای عربی واسلامی در ریاض بعد از ظهر امروز (شنبه) به وقت تهران با دستور کار غزه آغاز شد.
نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب به طور مشترک براى دفاع از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستى علیه فلسطینیان به ویژه در غزه، در شهر ریاض درحال برگزاری است.

16:13|رئیس جمهور: ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است/ راهکارهای 10 گانه رئیس جمهور برای مسئله فلسطین

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه مشکلات امت اسلامی در پرتو وحدت کلمه و انسجام‌ قابل حل است، تاکید کرد: امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است، امروز همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرار گرفته اند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض طی سخنانی با اهدای سلام بر قدس شریف، غزه و کودکانش و سلام بر فلسطین و خون های به ناحق ریخته و سلام برمقاومت سرافراز فلسطین و لبنان، اظهار داشت: می خواهیم تصمیمی تاریخی و سرنوشت ساز درباره رویدادهای فلسطین اتخاذ کنیم، سازمان همکاری اسلامی باید نقشی صحیح که نمایانگر وحدت و انسجام باشد، ایفا کند، امروز به نیابت از امت اسلامی برای کمک به مردم فلسطین جمع شده ایم.
ادامه خبر را اینجا دنبال کنید

15:49|امیر قطر: تا کی باید با اسرائیل به عنوان دولتی فراتر از قانون تعامل کرد؟

امیر قطر طی سخنانی در اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض اظهار داشت: جامعه بین الملل در اتخاذ تصمیماتی برای توقف جنگ و کشتارها در غزه ناکام مانده است.

وی خاطرنشان کرد،‌ آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، خطری برای همه است.

امیر قطر گفت: جامعه بین الملل تا کی باید با اسرائیل به عنوان دولتی فراتر از قوانین بین الملل تعامل کند؟

وی تصریح کرد،‌ قبل از جنگ شاهد بودیم که برخی کشورها در قبال کشتار غیرنظامیان و بمباران بیمارستان ها و پناهگاه‌ها مصونیت یافته بودند.

امیر قطر اظهار داشت: چه کسی باور می کرد که در قرن 21 بیمارستان ها به طور علنی بمباران شوند؟

وی گفت: نظام جهانی با سکوت در برابر بمباران بیمارستان ها و محله های مسکونی، قبل از اینکه ما را ناامید کند، خود را زیر سوال برد.

15:45| رئیس جمهور اندونزی: سازمان همکاری اسلامی باید برای مجازات سران اسرائیل تلاش کند

رئیس جمهور اندونزی در اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض گفت: خواستار اعزام کمیته‌های حقیقت‌یاب به اراضی فلسطینی هستیم.

وی افزود:‌ سازمان همکاری اسلامی باید به تلاش برای احیای روند مذاکرات صلح ادامه دهد.

رئیس جمهور اندونزی خاطرنشان کرد،‌ جنگ باید متوقف شود، اسرائیل علیه غیرنظامیان دست به جنایت می‌زند، بیمارستان اندونزیایی در غزه هدف حملات اسرائیلی‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان همکاری اسلامی باید از هیچ تلاشی برای مجازات سران اسرائیل به خاطر ارتکاب جنایت علیه ملت فلسطین فروگذاری نکند.

15:31|اردوغان: شاهد جنایت بی‌سابقه تاریخی در غزه هستیم/ اسراییل باید بخاطر جنایات ضد بشری مجازات شود

رئيس جمهور تركيه در اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض گفت: كلمات از وصف آنچه در غزه مي‌گذرد اعم از بمباران وحشيانه بيمارستان‌ها، اماكن عبادي و مدارس، عاجز هستند.

وی افزود: مادراني را ديديدم كه فرزندانشان را در حالي كه به شهادت رسيده بودند، در آغوش گرفتند و پدرانی را که زیر آوارها دنبال اعضای خانواده‌شان بودند.

اردوغان خاطرنشان کرد، اسرائیل می‌خواهد با قتل و کشتار زنان و کودکان فلسطینی انتقام حمله هفتم اکتبر را بگیرد.

وی افزود: شاهد جنایتی بی‌سابقه در تاریخ هستیم، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها بمباران می‌شوند و غزه تقریبا به طور کامل نابود شده است و کشورهای غربی اهمیتی به توقف جنگ نمی‌دهند. در حادثه شارلی ایبدو که چند نفر کشته شدند، سران کشورها در پاریس دست به تظاهرات زدند اما هزاران نفر در غزه کشته شدند و کسی از آن‌ها تحرکی از خود نشان نمی‌دهد، این بزدلی و بی‌وجدانی است.

رییس جمهور ترکیه،‌ درصد قربانیان در غزه و کرانه باختری زن و کودکان هستند و این حملات جنون‌آمیز غیرقابل درک است.

وی گفت: هرکس در برابر ظلم سکوت کند، به همان اندازه در آن ظلم شریک خواهد بود.

اردوغان خاطرنشان کرد،‌ آمریکا و غرب مدعی حقوق بشر هستند اما متاسفانه در برابر اقدامات اسرائیل حقوق بشر را از یاد برده‌اند.

رییس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد، اسرائیل باید به خاطر جنایات ضدبشری مجازات شود و شورای حقوق بشر و دیوان کیفری بین‌المللی باید اقدام به این کار کنند.

15:25|سیسی: جلوگیری از کشتار مردم غزه مستلزم تحرک فوری جامعه جهانی است

رئیس جمهور مصر در اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض طی سخنانی گفت: مردم غزه در معرض قتل و کشتار و محاصره و اقدامات غیرانسانی قرار دارند که این مستلزم تحرک فوری جامعه جهانی است.

وی افزود: امروز بار دیگر قتل و کشتار غیرنظامیان را محکوم و تاکید می‌کنیم که سیاست مجازات دسته جمعی مردم غزه غیرقابل قبول است.

سیسی خاطرنشان کرد،‌ خواستار توقف فوری و بی قید و شرط جنگ و ممانعت از کوچاندن فلسطینیان به خارج از سرزمین خودشان هستیم.

وی افزود: باید طرحی برای حل نزاع در فلسطین با تکیه بر راه حل دو کشور به منظور تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 ارائه شود.

رییس جمهور مصر خاطرنشان کرد،‌ هشدار می‌دهیم که عدم توقف جنگ در غزه ممکن است به گسترش آن در منطقه بیانجامد.

وی گفت: باید تحقیقاتی بین المللی در مورد تجاوزات و جنایات نیروهای اسرائیلی در حق فلسطینیان در غزه انجام گیرد.

15:18|عبدالله دوم: جنگ هولناک علیه مردم غزه باید فورا متوقف شود/ ممانعت از ورود آب و غذا برای مردم غزه جنایت جنگی است

پادشاه اردن در اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض گفت: مردم غزه با جنگی هولناک مواجه هستند که باید فورا متوقف شود.

وی افزود: ظلم و ستمی که ملت فلسطین با آن مواجه هستند، از هفتم اکتبر شروع نشد، بلکه 7 دهه است که آغاز شده است.

پادشاه اردن گفت: اسرائیلی‌ها پزشکان، نیروهای امدادرسان و زنان و کودکان و حتی سالخوردگان را به قتل می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد،‌ راه حل دو کشور تنها راه حل برای پایان دادن به رنج و محنت‌های ملت فلسطین است.

پادشاه اردن با بیان این که به هیچ وجه نمی‌توان در برابر اوضاع فاجعه‌بار غزه سکوت کر، افزود: گذرگاه‌های انسانی در غزه باید امن و باز بماند تا کمک‌ها به طور دائم برای فلسطینیان ارسال شود. ممانعت از ورود آب و غذا برای مردم غزه جنایت جنگی است.

وی گفت: جهان بهای ناکامی در حل قضیه فلسطین را خواهد داد.

15:07|محمود عباس: رژیم صهیونیستی مسئول قتل و جراحات کودکان و زنان فلسطینی است/ ملت فلسطین با نسل کشی مواجه است

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض با بیان این که رژیم صهیونیستی مسوول قتل و جراحات کودکان و زنان فلسطینی است گفت: و از آمریکا می خواهیم به اشغال اراضی فلسطینی پایان دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: اسرائیل یک نسل‌کشی بی‌سابقه را علیه ملت فلسطین راه انداخته و تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است.

وی افزود: اسرائیل بیش از 40 هزار نفر فلسطینی را که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند، به شهادت رسانده یا مجروح کردند.

عباس گفت: مردم ما در کرانه باختری در معرض حملات تروریستی نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: آزادگان جهان برخورد دوگانه و اینکه ملت فلسطین قربانی نسل‌کشی باشد، را نمی‌پذیرد.

عباس گفت:اسرائیل و حامیانش مسئول قتل و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در این جنگ ظالمانه هستند.

14:50| بن سلمان: عملیات نظامی علیه غزه فورا متوقف شود

ولیعهد عربستان سعودی در آغاز اجلاس سران عربی - اسلامی در شهر ریاض گفت: جنگ ددمنشانه و بی‌رحمانه علیه برادرانمان در فلسطین را قویا محکوم کرده و خواستار توقف فوری این عملیات نظامی و ایجاد گذرگاه‌های انسانی در غزه هستیم.

وی افزود: کوچاندن اجباری فلسطینیان ساکن غزه را محکوم کرده و خواستار لغو محاصره این منطقه هستیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز برای شرکت در جلسه اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، عازم عربستان سعودی شد.
پیش از این نشست، تیم کارشناسی ایران پنجشنبه شب وارد شهر ریاض شد و مذاکرات کارشناسی و مقدماتی اعضای شرکت کننده برگزار شد.

در خصوص این نشست،‌ یک منبع آگاه گفت که ایران در این مذاکرات کارشناسی 2 هدف عمده را دنبال کرد. نخست، بیان این نکته که دفاع از حق مشروع برای فلسطین مثل مدل بوسنی در سال 1992 تثبیت شود و کشورهای اسلامی اقدامات عملیاتی و کمک‌های تسلیحاتی را برای دفاع از حق مشروع مردم فلسطین ترتیب دهند.
نیروهای مقاومت فلسطین در باریکه غزه شنبه 15 مهر (7 اکتبر 2023) در واکنش به جنایات مستمر رژیم اشغالگر از جمله کشتار فلسطینیان، هتک حرمت مسجدالاقصی، تعدی به محافظان آن، یورش شهرک نشینان با حمایت نظامیان صهیونیست، با اجرای عملیاتی با عنوان "طوفان الاقصی" مواضع و پایگاه های رژیم اشغالگر قدس را با ده ها موشک هدف قرار دادند. رسانه های اسراییلی نیز اذعان کردند که این رژیم در طول تاریخش شکستی در این سطح رابه خود ندیده بود.

رژیم صهیونیستی به دنبال این شکست نظامی، از روز عملیات طوفان الاقصی تا کنون به حملات مداوم و جنایتکارانه اش از جمله بمباران مستمر مناطق مسکونی، کشتار غیر نظامیان، زنان و کودکان،‌ اجرای سیاست جنایت جنگی مجازات دسته جمعی همچون قطع آب و برق فلسطینیان غزه، بمباران بیمارستان ها و آمبولانس ها مشغول است.

این رژیم علاوه بر این به استفاده از سلاح های ممنوعه از جمله بمب های حاوی فسفر سفید در بمباران نوار غزه روی آورده است.

وزارت بهداشت غزه در آخرین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای حمله رژیم اشغالگر از 7 اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی)‌ تا کنون به 11208 نفر رسیده است که از این تعداد 4506 نفر کودک،3027 نفر زن، 678 نفر سالخورده هستند. بنابر این آمار همچنین 29500 فلسطینی مجروح و 27000 نفر نیز مفقود شده اند.

پربیننده ترین خبرها