واکنش روسیه به حکم ضد سوری دادگاه فرانسه/ لاوروف: قتل عام در غزه را متوقف کنید

واکنش روسیه به حکم ضد سوری دادگاه فرانسه/ لاوروف: قتل عام در غزه را متوقف کنید
پنج‌شنبه 25 آبان 1402 - 22:39

وزیر امور خارجه روسیه، صدور حکم دستگیری بین‌المللی از سوی فرانسه برای بشار اسد رییس جمهور سوریه را نشانه تعصب دادگاه فرانسوی عنوان کرد.

العالم - اروپا

به گزارش منابع خبری روس، سرگئی لاوروف پنجشنبه در نشست خبری در پایان مذاکرات دوجانبه با وزیر امور خارجه ونزوئلا در مسکو افزود: سیستم قضایی غرب چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی بارها تعصب خود را به اثبات رسانده است.

دادگاه فرانسه اخیرا برای رییس جمهور سوریه به اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سال 2013 حکم بازداشت صادر کرد.

تاکید روسیه بر توقف فوری قتل‌عام در نوار غزه

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این نشست خبری اعلام کرد که مسکو بر توقف فوری اقدامات خونبار و حل و فصل مسائل انسان‌دوستانه در غزه و کرانه باختری رود اردن تاکید دارد.

لاوروف اظهار داشت: روسیه تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم می‌کند اما در عین حال مخالف روش مبارزه برخی کشورها با تروریسم است، چرا که این اقدامات خود حقوق انسانی بین‌المللی را نقض می‌کند.

این دیپلمات ارشد روس ضمن ابراز نگرانی از گسترش جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن گفت: امروز کمتر درباره کرانه باختری صحبت و نوشته می‌شود، چرا که تمام توجه‌ها معطوف به نوار غزه است.

طرفین بر سر میز مذاکره بر سر ایجاد کشور فلسطینی توافق کنند

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه شرایط فعلی در سرزمین های اشغالی بسیار نگران‌کننده‌تر از هر زمان دیگری است، گفت: در درازمدت این مشکل تنها با ایجاد یک کشور فلسطین حل می‌شود که در تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل نیز پیش‌بینی شده است. هرچه حل این موضوع بیشتر به تأخیر بیفتد، تامین امنیت و ثبات منطقه دشوارتر خواهد شد.

لاوروف با تاکید بر موضع روسیه در خصوص برقراری آتش بس فوری و تامین نیازهای بشردوستانه ساکنان نوار غزه، اعلام کرد که باید طرفین باید هر چه سریع‌تر بر سر میز مذاکره بنشینند و بر سر ایجاد کشور فلسطینی توافق کنند.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، کار چندانی در کرانه باختری رود اردن برای تشکیل کشور فلسطین باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد در نتیجه اقدامات یکجانبه مقامات اسرائیل، شهرک‌هایی در کرانه باختری ایجاد شده که به طور کلی توسط قوانین هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نمی‌شود، حتی آمریکا نیز چنین اقداماتی را از سوی اسرائیل محکوم می‌کند.

تمایل ونزوئلا برای عضویت کامل در بریکس

وزیر امور خارجه روسیه از درخواست کاراکاس برای عضویت هر چه سریع‌تر در اتحادیه اقتصادی بریکس خبر داد و گفت که این موضوع در نشست سال آینده سران قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان موسوم به گروه بریکس که در مسکو برگزار خواهد شد، بررسی می‌شود.

توافق روسیه و ونزوئلا برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی

به گفته لاوروف، مسکو و کاراکاس برای افزایش همکاری‌های در زمینه انرژی با هم به توافق رسیده‌اند. وی با اشاره به پروژه‌های متعدد دو کشور در حوزه‌های تولید نفت و توسعه میادین گازی، کشاورزی، پزشکی و دارویی، ارتباطات، فضا و فناوری‌های جدید، از تحکیم و گسترش روابط دو کشور در تمام عرصه‌ها خبر داد.

لاوروف با اشاره به وجود خط مستقیم هوایی میان مسکو و کاراکاس از افزایش سفرهای توریستی میان دو کشور استقبال کرد.

روسیه آماده کمک به ونزوئلا برای مصالحه با نیروهای اپوزیسیون است

دیپلمات ارشد روس از همراهی مسکو با مواضع نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در خصوص لزوم گفت و گوی صادقانه بر مبنای قانون اساسی کشور با نیروهای اپوزیسیون خبر داد و اعلام کرد که باید به دنبال روش‌هایی برای مصالحه بود تا مورد رضایت دو طرف قرار گیرد. به گفته وی، روسیه در همین راستا آماده کمک به ونزوئلا برای دفاع از حاکمیت ملی خود است و از گفت و گو میان نیروهای ونزوئلایی استقبال می‌کند.

غرب به دنبال ادامه جنگ در اوکراین است

ایوان خیل پینتو وزیر امور خارجه ونزوئلا هم در این نشست خبری گفت که غرب به دنبال تداوم مصنوعی جنگ در اوکراین است و اقدامات آنها موجب بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود.

روسیه و آمریکای لاتین مواضع مشترکی درباره بحران غزه دارند

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ونزوئلایی خود نیز از مواضع مشترک روسیه و کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در خصوص بحران غزه و خاورمیانه خبر داد.

لاوروف با اشاره به بیانیه ائتلاف آلبا درباره شرایط بحرانی غزه که به ابتکار ونزوئلا صادر شد، اعلام کرد که مواضع مسکو و کاراکاس در این خصوص به طور کامل با همدیگر همخوانی دارند.

لاوروف در این دیدار همچنین از نقش فعال کاراکاس برای تقویت روابط کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب با فدراسیون روسیه تقدیر کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار ضمن اعلام کاراکاس برای تداوم همکاری‌ها با مسکو در سطح سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، اظهار داشت که گسترش روابط دو کشور در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای نیز در دستور کار است.

به گفته پینتو، روابط بین کاراکاس و مسکو در حال حاضر و پس از سفر اخیر دلسی رودریگز معاون رییس جمهور ونزوئلا در بالاترین سطح خود قرار دارد.

وی همچنین از لاوروف خواست تا سلام نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا را به ولادیمیر پوتین همتای روسی او برساند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها