همزمان با تداوم حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه صورت گرفت؛

خیزش جهانی برای تحقیقات در مورد جنایات جنگی اسرائیل

خیزش جهانی برای تحقیقات در مورد جنایات جنگی اسرائیل
شنبه 27 آبان 1402 - 16:37

رویترز از درخواست همزمان پنج کشور برای بررسی جنایت‌های جنگی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش، کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، کومور و جیبوتی به طور همزمان خواستار بررسی جنایت‌های جنگی رژیم اسرائیل از سوی دیوان کیفری بین المللی شدند.

طبق این گزارش، آفریقای جنوبی این درخواست را برای اطمینان از توجه فوری دیوان کیفری بین المللی به وضعیت وخیم فلسطین ارائه کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی درحال حاضر تحقیقاتی درباره رژیم صهیونیستی در دست بررسی دارد که این رژیم پیشتر در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ مرتکب شده بود. گفته می شود به دلیل آن که تحقیقات در این خصوص از قبل در حال انجام بوده، تاثیر عملی درخواست روز جمعه این پنج کشور محدود خواهد بود.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین المللی در بیانیه ای اعلام کرد که تاکنون حجم قابل توجهی از اطلاعات و شواهد را در مورد ارتکاب به جنایات در سرزمین های اشغالی جمع آوری کرده است.

گفتنی است اگرچه رژیم صهیونیستی عضو دیوان کیفری بین المللی نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی شناسد، اما با این وجود این دیوان می‌تواند در شرایط خاصی، از جمله زمانی که مشخص شود جنایاتی در قلمرو کشورهای عضو این دیوان انجام شده‌اند،‌ از اتباع کشورهای غیرعضو هم تحقیق کند. تشکیلات خودگردان فلسطینی از سال ۲۰۱۵ در فهرست اعضای دیوان کیفری بین المللی قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها