تظاهرات ده‌ها هزار نفری در مراکش و درخواست قطع رابطه با تل آویو

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در مراکش و درخواست قطع رابطه با تل آویو
دوشنبه 6 آذر 1402 - 08:47

ده ها هزار نفر در تظاهرات ضد اسرائیلی در مراکش شرکت کردند و خواستار تعلیق روابط با تل آویو شدند.

العالم - مغرب

به نقل از تایمز اسرائیل، ده‌ها هزار مراکشی روز یکشنبه در پایتخت تجاری این کشور یعنی همان شهر کازابلانکا به خیابان‌ها آمدند و در اعتراضی ضد اسرائیلی خواستار آتش‌بس دایمی در نوار غزه و تعلیق روابط دیپلماتیک با تل آویو شدند.

اگرچه نزدیکی نوپای بین این کشور آفریقای شمالی و تل آویو از سال ۲۰۲۰ که دو دولت روابط خود را عادی کردند، پیشرفت داشته است، اما با آغاز جنگ علیه غزه این روند معکوس شده است.

مراکش، امارات متحده عربی و بحرین همگی بر اساس توافقنامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

روز یکشنبه، تظاهرکنندگان در کازابلانکا پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و از دولت رباط خواستند که روابط با تل آویو را به طور کامل متوقف کند.

«نبیله منیب»، نماینده سوسیالیست مراکشی در پارلمان در میان معترضان گفت: «این یک آتش بس نیست که ما به آن نیاز داریم، بلکه ما به یک آتش بس دایمی نیاز داریم تا کشوری مستقل بنام فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود.»

او گفت که امیدوار است شاهد بازگشت همه آوارگان فلسطینی و آزادی زندانیان امنیتی فلسطین باشد.

«حسن بهادو»، از ائتلاف ضد عادی سازی احزاب چپ و اسلام گرایان که این تظاهرات را سازماندهی می‌کرد، گفت: «ما سکوت رژیم‌های سهل انگار عربی متحد با رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.»

تظاهرات طرفداران فلسطینی در سال‌های اخیر در مراکش کاهش یافته بود، اما از زمان آغاز جنگ غزه این گونه اعتراضات افزایش یافته است.

«صفائه ابدرازاک»، متخصص قلب مراکشی، گفت که او برای محکوم کردن تجاوزات اسرائیل به برادران فلسطینی ما و پزشکان همکارمان که در غزه شکنجه و به شهادت می‌رسند، در تظاهرات شرکت می‌کند.

آتش بس چهار روزه روز جمعه در غزه، هفت هفته پس از آغاز جنگ اجرایی شد. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که روز گذشته ۱۰۰ کامیون کمک بشردوستانه شامل مواد غذایی، آب، شیر کودکان و لباس وارد غزه و شمال آن شده است.

همزمان، یک اسیر ساکن غزه در چارچوب مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی آزاد شد. «علاء ابو سنیمه»، کودک فلسطینی که شب گذشته آزاد شد، اولین اسیر ساکن غزه است که در چارچوب مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی آزاد می‌شود.

خبرنگار الجزیره تاکید کرد که نیروهای صلیب سرخ این کودک فلسطینی را در نوار غزه تحویل خانواده‌اش دادند.

پدر یکی از کودکان آزاد شده فلسطینی ساکن شهرک سلوان در قدس گفت: «دلاورمردان قسام کاری کردند که تنها در فیلم‌ها می‌توان دید.»

حمایت‌های مردم فلسطین از مقاومت فلسطین نیز همچنان ادامه دارد و یک مادر فلسطینی پس از در آغوش کشیدن فرزندش که پس از سال‌ها از زندان رژیم صهیونیستی آزاد شده روبروی دوربین‌ها فریاد زد: «بالروح بالدم نفدیک یا حماس»

از سوی دیگر، به رغم برقراری آتش‌بس موقت در غزه که یکی از بندهای آن ممنوعیت پرواز هواپیماهای اسرائیلی در آسمان نوار غزه طی این ۴ روز بود، هواپیماهای اسرائیلی بار دیگری در اقدامی که نقض صریح این توافق محسوب می‌شود، در آسمان رفح و خان یونس در جنوب نوار غزه به پرواز درآمده‌اند.

هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که در حمله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به تجمع فلسطینیان مقابل زندان اوفر در غرب رام الله برای استقبال از اسرای آزاده، ۲۱ نفر زخمی شدند.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز تاکید کرد که تمدید آتش‌بس در غزه امکان پذیر است. «جان فاینمر»، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه MSNBC تاکید کرد: «به اعتقاد ما، تمدید آتش‌بس موقت در غزه امکان پذیر است. تمدید آتش‌بس موقت در صورتی که حماس آماده آزادی دیگر گروگان‌ها باشد، ممکن است.»

به گزارش مهر، همچنین جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تلاش می‌کند تا آتش‌بس موقت در غزه را تمدید کند.

در این بیانیه آمده است: «جنبش مقاومت اسلامی حماس در تلاش خواهد بود آتش‌بس موقت را پس از پایان مدت ۴ روزه همان‌طور که در این توافق ذکر شده، از طریق مذاکره جدی برای افزایش تعداد اسرای اسرائیلی که قرار است آزاد شوند، تمدید کند.»

پربیننده ترین خبرها