جُرم اسرای آزاد شده فلسطینی چه بوده است؟!

جُرم اسرای آزاد شده فلسطینی چه بوده است؟!
سه شنبه 7 آذر 1402 - 13:35

98 درصد زندانیان فلسطینی که طی 5 روز گذشته و طبق توافق آتش بس از زندان‌های اسرائیل آزاد شده‌اند هیچ گونه اتهامی نداشته و هرگز محاکمه نشده بودند.

العالم - فلسطین اشغالی

طبق آمار گروه‌های حقوق بشری، بسیاری از زندانیان فلسطینی که توسط اسرائیل طی سال‌های اخیر بازداشت شده‌اند بدون اتهام، محاکمه و طی شدن روند قانونی در زندان به سر می‌برند.

«نود و هشت درصد بدون اتهام مشخص یا محاکمه»، این توصیفی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان از زندانیان فلسطین آزاد شده در جریان تبادل اسرا بین مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل ارائه داده است.

از ابتدای برقراری آتش بس در غزه تا امروز که پنج روز می‌گذرد رژیم صهیونیستی 150 فلسطینی را در قبال 69 اسرائیلی آزاد کرده است. از این تعداد 119 زندانی فلسطینی کودک و 31 نفر از آنها زن هستند.

بنا به اعلام باشگاه زندانی فلسطینی و همچنین آمارهای مقامات اسرائیلی، 33 زندانی فلسطینی روز دوشنبه آزاد شدند که 30 نفر از آنها کودک و زیر 18 سال سن داشتند.

جسیکا مونتل مدیر اجرایی هاموکد که مرتباً ارقام ارائه شده توسط مقامات زندان‌های اسرائیل را جمع آوری می‌کند درباره «بازداشت اداری» (بازداشت بدون اتهام و محاکمه) می‌گوید: بازداشت اداری باید یک اقدام استثنایی باشد، اما اسرائیل از این بازداشت بدون محاکمه استفاده می‌کند. این باید متوقف شود. اگر اسرائیل نتواند آن‌ها را محاکمه کند، باید همه بازداشت شدگان اداری را آزاد کند.

به گفته گروههای حقوق بشری، تا آغاز ماه اکتبر 2023 میلادی بیش از 1200 فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی بازداشت و در زندان به سر می‌بردند که بیشترین آمار در سه دهه گذشته محسوب می‌شود. این درحالیست که بعد از عملیات طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر شمار بازداشتیهای فلسطینی به ویژه در کرانه باختری و بیت المقدس شدیدا افزایش یافته و تنها در ماه اکتبر 2070 نفر بازداشت شده‌اند.

اسرائیل اغلب، فلسطینی‌ها را در بازداشت اداری قرار می‌دهد، رویه‌ای که به گفته کارشناسان غیرقانونی است و طی آن یک زندانی از اتهامات علیه خود بی‌اطلاع است و پرونده آنها مشمول هیچ روند قانونی نمی‌شود.

پربیننده ترین خبرها