تحلیل رای الیوم درباره فرش قرمز برای هرتزوگ در دبی به رغم نسل کشی در غزه

تحلیل رای الیوم درباره فرش قرمز برای هرتزوگ در دبی به رغم نسل کشی در غزه
شنبه 11 آذر 1402 - 12:10

نشریه الکترونیکی رای الیوم با انتشار مقاله ای مشارکت پادشاهان، رؤسای جمهور و شاهزادگان عرب در کنفرانس بین‌المللی آب و هوایی دبی با حضور "اسحاق هرتزوگ" رئیس رژیم اسرائیل را نکوهش کرد و آن را اوج توهین به خون ۲۰ هزار غیر نظامی بی‌دفاع فلسطینی در غزه و نسل کشی عنوان کرد.

العالم- فلسطین اشغالی

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر سیاسی جهان عرب در سرمقاله روزنامه "ارای الیوم" نوشت: مشارکت پادشاهان، رؤسای جمهور و شاهزادگان عرب در کنفرانس بین‌المللی آب و هوایی در دبی، که روز پنجشنبه (9 آذر ماه) با حضور "اسحاق هرتزوگ" رئیس رژیم اسرائیل برگزار شد، امری نکوهیده است به‌ ویژه اینکه این اجلاس همزمان با جنگ نسل‌کشی و پاکسازی قومیتی در نوار غزه توسط ارتش اسرائیل برگزار شده است؛ جنگی که به شهادت افزون بر ۲۰ هزار غیر نظامی بی‌دفاع و زخمی شدن دو برابر این رقم و ویران شدن دست‌کم نیمی از خانه ها در نوار غزه منجر شده است.

به خوبی می‌دانیم که کنفرانس آب و هوایی، هم بین‌المللی است و هم دوره‌ای، و به مسائل زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی مربوط می‌شود اما پهن کردن فرش قرمز زیر پای رئیس رژیم اسرائیل و دیدار او با شماری از سران عرب از جمله "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر و "محمد بن زاید"رئیس امارات در برهه کنونی- از نظر ما- اهانت به خون‌های شهدا و کودکان در نوار غزه و به بیش از ۲ میلیون فلسطینی است که به زور از نوار غزه آواره شده‌اند و همه اسباب زندگی از جمله آب، برق، انرژی و غذا به روی آنها قطع شده است.

در حالی‌که "ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری اسلامی ایران کنفرانس دبی را در اعتراض به حضور رئیس اسرائیل تحریم و هیئت کشورش به ریاست "علی‌اکبر محرابیان" وزیر انرژی، آن را ترک می‌کند لذا بهتر بود مشارکت‌کنندگان عرب نه تنها اینگونه موضع‌گیری می‌کردند بلکه فراتر از آن، هرگونه رابطه‌شان را به طور کل با کابینه اشغالگر قطع می‌کردند و سفارتخانه‌های‌شان را در پایتخت‌ کشورهای‌شان، همانند برخی کشورهای عربی و غیر مسلمان مانند بولیوی، شیلی، کلمبیا و آفریقای جنوبی می‌بستند.

گردان‌های مقاومت از جمله حماس که، مبارزان‌شان دلاورانه با تجاوز اخیر اسرائیل به نوار غزه مقابله می‌کنند و با پایداری و آزادسازی بیش از 50 شهرک و منطقه اشغالی در اطراف غزه با کشتن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی- عمدتا سرباز و شهرک‌نشین- و نیز با زخمی کردن بیش از ۳ هزار نفر از آنان، پیروزی تاریخی بی‌سابقه‌ای را رقم زده‌اند؛ مشارکت رئیس اسرائیل را در کنفرانس آب و هوایی به شدت محکوم کرده‌اند.

در بیانیه حماس، که در محکومیت این کنفرانس منتشر شده، آمده است در حالی اسحاق هرتزوگ در این کنفرانس شرکت کرده است که رژیم و ارتش اشغالگر در حال ارتکاب قتل‌عام‌های هولناک و جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین به خصوص در نوار غزه و نابودی محله‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها، دانشگاه‌ها و مدارس است. حماس در این بیانیه‌ای که در آن "خشمش را فرو نشانده"، گفته است "اگرچه این کنفرانس بین‌المللی است اما ای کاش، امارات از او (رئیس اسرائیل) دعوت به‌عمل نمی‌آورد. "

موضوع قابل توجه این است که آمریکا که با ایجاد پل هوایی برای تأمین مهمات و تسلیحات اسرائیل و اعزام ۲ هزار نظامی برای تقویت حمله و تصویب کمک ۱۴ میلیارد دلاری جهت تامین مالی هزینه‌های جنگ، عملا در جنگ نسل‌کشی در نوار غزه مشارکت دارد، برای جنگی ظالمانه علیه جنبش‌های مقاومت و مشخصا حماس برنامه‌ریزی می‌کند تا بیشتر پایتخت‌های عربی به خصوص دوحه به روی حماس بسته شود. به گفته یکی از مسئولان قطری، آمریکا از قطر خواسته است دفتر حماس را در دوحه تعطیل کند و این تفاهم، طی ماه گذشته در جریان دیدار "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا و شیخ تمیم در دوحه حاصل شده است.

این جنگ آمریکا علیه گروه‌های مقاومت، که به تحریک رژیم اشغالگر انجام می‌شود نتایج معکوسی برای منطقه و آمریکا و منافعش خواهد داشت و در عین حال، به نفع افراط‌گرایی و محور رو به رشد روسی- چینی خواهد بود و بعید نیست قطر، که از حضور حماس در خاکش به عنوان برگ برنده‌ای برای اعلام تمایز سیاسی و ملی‌اش از دیگر کشورهای عرب خلیج‌فارس به‌ویژه کشورهای سازشکار استفاده کرده است، در صورت تسلیم شدن به دیکته‌های آمریکا، از بزرگ‌ترین بازندگان شود.

در حال حاضر، تاریخ در زمینه رصد و آنالیز کردن مواضعِ به‌ویژه رژیم‌های عربی، بسیار فعال عمل می‌کند؛ مواضعی که عمدتا در تضاد با ارزش‌های عربی، اسلامی و انسانیت است و علیه جنبش‌های مقاومتی توطئه‌چینی می‌کند که در حال مقابله با جنگ‌های پاکسازی و نسل‌کشی هستند و با تقدیم ده‌ها هزار شهید، به نمایندگی از ملت‌های عربی و اسلامی، از اماکن مقدس دفاع، و طرح‌های یهودی سازی اماکن مقدس از جمله قدس اشغالی را خنثی می‌کنند.

جنگ غزه- با هر پایانی، که به احتمال زیاد، مثبت و شکستی بزرگ برای کابینه اشغالگر خواهد بود- مقدمه‌ای برای فروپاشی رژیم‌های شریک ( در جنایت علیه فلسینیان) خواهد شد همانند مرحله پس از نکبت (تاسیس رژیم صهیونیستی)‌ در سال 1948 میلادی.

پربیننده ترین خبرها