فارین افرز: استراتژی مجازات دسته جمعی غزه شکست خورده است

فارین افرز: استراتژی مجازات دسته جمعی غزه شکست خورده است
پنج‌شنبه 16 آذر 1402 - 07:16

مجله «فارین افرز» با انتشار مقاله ای به ارزیابی شکست رژیم اسرائیل و استراتژی مجازات دست جمعی برای مقابله با حماس پرداخته است.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر گزارش القدس العربی، مجله «فارین افرز» مقاله‌ رابرت ای پاپ، استاد علوم سیاسی و مدیر برنامه امنیت و تهدیدات دانشگاه شیکاگو را منتشر کرده که در باره شکست رژیم اسراییل در خصوص دستیابی به اهدافش در حمله به نوار غزه نوشته شده است.

در این مقاله آمده است: از 7 اکتبر ( آغاز عملیات طوفان الاقصی)، «اسرائیل» با نیروی رزمی 40 هزار نفری به شمال غزه حمله کرد و با بمباران شدیدی که در تاریخ سابقه نداشته، منطقه کوچکی را ویران کرده است. حدود دو میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کردند و بیش از 15هزار نفر از جمله 6هزار کودک و 5هزار زن کشته شدند. وزارت خارجه ایالات متحده احتمال می دهد که تلفات واقعی ممکن است بیشتر باشد. «اسرائیل» بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را بمباران و حدود نیمی از ساختمان‌های غزه را ویران کرد. این کشور عملاً تمام منابع آب، غذا و برق را برای 2.2 میلیون نفر قطع کرده و با هر تعریفی، این موج حمله گسترده، مجازات دسته جمعی علیه غیرنظامیان است.

پیشروی اسرایبل به سمت جنوب غزه بدون هدف مشخصی در حال انجام است، اگرچه اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که آنها فقط حماس را هدف قرار می‌دهند.

پاپ پرسید: «آیا تخریب شمال غزه و در حال حاضر جنوب آن، مقدمه ای برای اعزام کل جمعیت غزه به مصر است؟»

نویسنده ادامه می دهد: «هدف نهایی هرچه که باشد، کشتار جمعی غزه توسط اسرائیل مشکلات اخلاقی عمیقی ایجاد می کند. حتی اگر آن را با معیارهای استراتژیک قضاوت کنیم، رویکرد اسرائیل شکست خواهد خورد و قطعاً از همین حالا شکست خورده است.»

در این مقاله همچنین با اشاره به جنگ در ویتنام ، کره شمالی و اوکراین آمده است: مشابه این جنگ را آمریکا بارها تجربه کرده و می داند به نتیجه نمی رسد. همانطور که حمله به غزه در بیش از 50 روز نشان داد که اسرائیل می تواند غزه را نابود کند، اما نمی تواند حماس را نابود کند، حتی ممکن است این گروه اکنون قوی تر از قبل باشد.

پربیننده ترین خبرها