کربی : اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد

کربی : اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد
شنبه 18 آذر 1402 - 00:24

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت که اسرائیل باید اقدام بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد.

العالم-آمریکا

وی ادامه داد: آمریکا "به همکاری با همتایان اسرائیلی خود ادامه می‌دهد تا آن‌ها نهایت احتیاط را در مورد حملات در غزه داشته باشند. "

کربی تاکید کرد: " ما می‌دانیم که می‌توان اقدامات بیشتری برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام داد. "

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اعلام اسرائیل مبنی بر بازگشایی گذرگاه مرزی کریم ابوسالم (کرم شالوم) برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه، گفت که زمان‌بندی خاصی در این خصوص ندارد.

او گفت که "اسرائیلی‌ها باید در این مورد صحبت کنند» و افزود که باز کردن این گذرگاه به درخواست آمریکا بوده است.

جان کربی ادعا کرد که آمریکا نیز مانند جامعه بین المللی"نگران وضعیت غزه" است.

وی افزود: ما به درد و رنج شدید انسانی در داخل غزه توجه داریم و تمام تلاش خود را برای کاهش آن انجام می‌دهیم.

به گزارش ایرنا, گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.

این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آن‌ها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

گوترش در این نامه گفته است: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها