قالیباف : ایران آماده تقویت همگرایی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است

قالیباف : ایران آماده تقویت همگرایی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است
سه شنبه 28 آذر 1402 - 17:37

رئیس مجلس شورای اسلامی، در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در مسیر همگرایی در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای تأکید کرد.

العالم - ایران

شانزدهمین جلسه مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی به ریاست "ویاچسلاو والودین" رئیس دومای روسیه و با حضور روسای مجالس بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان و سفیران جمهوری اسلامی ایران، چین، الجزایر و صربستان امروز (سه شنبه) در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و تاجیکستان، اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی را تشکیل می‌دهند و مقر این سازمان در مسکو واقع شده است.

هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو عنوان شده است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در این نشست ، پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران را قرائت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام خود تاکید کرد: همکاری امنیتی و نظامی میان جمهوری اسلامی ایران با روسیه، در کنار رشادت های سردار شهید قاسم سلیمانی موجب بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه و برهم زدن طراحی آمریکا و متحدین آن شد اما این تهدیدات هنوز هم ادامه دارد.

قالیباف عنوان کرد: تهدیدات امنیتی مشترک منطقه ریشه در مداخلات قدرت‌های فرا منطقه‌ای دارد. اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در جنگ‌ها و انقلاب‌های رنگی، تجاوز نظامی به کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان و لیبی و ایجاد منازعات منطقه‌ای مانند بحران اوکراین، مسائل امنیتی منطقه را پیچیده تر کرده است.

وی تصریح کرد: بار دیگر منطقه غرب آسیا، شاهد بی ثباتی و ناامنی دیگری است که نتیجه اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بیش از هفتاد روز از حملات و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم غزه می‌گذرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت رژیم آپارتاید اسرائیل از هیچ اقدامی در جهت نقض قوانین و حقوق بین الملل کوتاهی نکرده است.استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با مفهوم امنیت و اصول اساسی نظام بین الملل یکی از دلایل ادامه بی ثباتی و گسترش ناامنی در سطح جهان است.

پربیننده ترین خبرها