در گفت وگوی اختصاصی با العالم؛

سفیر لیبی: طرابلس از محاکمه رژیم صهیونیستی دردادگاه های بین المللی حمایت می کند

سفیر لیبی: طرابلس از محاکمه رژیم صهیونیستی دردادگاه های بین المللی حمایت می کند
شنبه 2 دی 1402 - 20:49

سفیر فوق العاده و تام الاختیار لیبی در تهران گفت: لیبی از ایده طرح اتهام علیه رژیم صهیونیستی و محاکمه آن در دادگاه های بین المللی به خاطر ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی علیه ساکنان بی گناه غزه حمایت می کند.

العالم ـ لیبی

علی العبیدی سفیر فوق العاده و تام الاختیار لیبی، در گفت و گو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم ضمن تسلیت به ملت ثابت قدم فلسطین، تاکید کرد که راه حل مساله فلسطین، اعطای حقوق مردم این سرزمین مندرج در منشور سازمان ملل متحد و اجرای ابتکار عربی مصوب اجلاس سران عرب در بیروت در سال 2002 و حمایت از مردم فلسطین برای رسیدن به حقوقشان و دفاع از این مردم است.
وی درباره اعمال تحریم های اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: ملت های عربی و اسلامی زنده اند و تحریم بهترین گواه بر آن است، تحریم همان مولفه ای است که بسیاری از شرکت ها و کشورها را مجبور به تغییر مواضع به نفع فلسطینی ها کرد.

سفیر لیبی از ایده محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه های بین المللی و طرح اتهام علیه این رژیم به خاطر جنایت علیه مردم غزه حمایت کرد و گفت: این ایده در سایه حمایت عربی و اسلامی از آرمان فلسطین به نتیجه خواهد رسید اما آنچه مهم است هماهنگی و تقویت مواضع مشترک است.

لیبی خواستار تقویت روابط با ایران است
العبیدی در خصوص روابط لیبی و ایران نیز خاطرنشان کرد، ایران یک کشور مهم اقتصادی است و تقویت روابط با آن در این زمینه حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه دولت لیبی به دنبال تقویت روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی مانند ایران است، بر ضرورت ایجاد شبکه های راهبردی بین کشورهای جهان اسلام تاکید کرد.

وی درباره سفر هیئت عالی‌رتبه لیبی به ایران گفت: موضوعاتی که هیئت لیبیایی با مقامات ایرانی در میان گذاشتند، متفاوت و متنوع است. این سفر موفقیت‌آمیز بود زیرا لیبی و ایران درباره چند پرونده و چالش‌ دیدگاه یکسانی دارند، اما مهم، متحد کردن مواضع است.

سفیر لیبی در تهران در ادامه با تاکید بر اینکه درهای لیبی به روی همه کشورهای جهان باز است و به دنبال تنوع بخشیدن به منابع واردات مواد غذایی، دارو و هر آنچه این کشور از خارج نیاز دارد، گفت: روابط اقتصاد لیبی در چند سال گذشته بسیار توسعه یافته است و این روند ادامه دارد.
العبیدی درباره اوضاع سیاسی کشورش نیز خاطرنشان کرد: لیبی در سال‌های درگیری شمار زیادی از مردم و توانمندی های خود را از دست داد به همین خاطر ساماندهی اوضاع داخلی نیز به تعویق افتاد.

نقش دخالت های خارجی در درگیری های لیبی
وی تصریح کرد که دخالت های خارجی نقش کلیدی در تعمیق درگیری ها در لیبی دارد، علاوه بر آن فساد گسترده در نهادهای دولتی وضعیت را بدتر و آن را به درگیری مسلحانه تبدیل کرده است.
العبیدی افزود: آرامش، مبارزه با فساد، همگرایی دیدگاه‌های گروههای مختلف و ورود میانجیگران بین‌المللی برای پیشرفت و نزدیک‌شدن طرف‌ها به یکدیگر ضروری است، البته روند سیاسی به مسیر خود ادامه می دهد اما نیازمند جدیت همه طرف ها برای موفقیت آن است.
سفیر لیبی در تهران ادامه داد: همه نیروهای لیبی درباره ضرورت ایجاد یک کشور مدنی قوی به دور از درگیری و مداخله خارجی به توافق رسیده اند، اما آنچه مهمتر از این اعتقاد است، کنار گذاشتن منافع شخصی در هر پروژه ملی، دوری از توطیه های خارجی و درگیر نشدن با یکدیگر به نفع کشورهای بیگانه است، زیرا لیبی اکنون در مرحله دولت سازی و نه جنگ قدرت است.

پربیننده ترین خبرها