عزم مشترک ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فناورانه

عزم مشترک ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فناورانه
شنبه 16 دی 1402 - 17:59

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور از عزم مشترک ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فناورانه خبر داد و گفت: در تعامل با این کشور صرفاً به دنبال تجارت و خرید و فروش کالا نیستیم، بلکه به دنبال توسعه همکاری‌ها در موضوعات مختلف هستیم تا در میدان عمل مناسبات جدی داشته باشیم.

العالم - ایران

روح الله دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در دیدار با فضل الدین مومینو معاون توسعه همکاری‌های بین‌المللی ازبکستان و هیات همراه به زمینه‌های گسترده همکاری دو کشور اشاره کرد و افزود: پیوندهای عمیق فرهنگی و دوستی دیرینه بین دو ملت ایران و ازبکستان از زمینه‌های تسهیل همکاری بین ایران و ازبکستان است.

وی ادامه داد: با رویکرد تعمیق همکاری‌ها در این دوره تعاملات بین مقامات و شرکت‌های دو طرف جدی‌تر شده است. پیش‌زمینه‌ها و اشتراکات بین ایران و ازبکستان، فرصتی مغتنم برای همکاری در همه حوزه‌ها و نه فقط تجارت فراهم کرده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در تعامل با ازبکستان صرفاً به دنبال تجارت و خرید و فروش کالا نیستیم بلکه به دنبال توسعه همکاری‌ها در موضوعات مختلف هستیم تا بتوانیم در میدان عمل همکاری های جدی صورت دهیم. به اشتراک گذاشتن تجربه های پژوهشی، همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران، ایجاد پارک علم و فناوری مشترک و تعریف پروژه‌های فناورانه بخشی از محورهای این همکاری است.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: اگر زمینه های همکاری بین ۲ کشور تسهیل و میدان باز شود، مردم، شرکت‌ها و دانشگاه ها خودشان همکاری را شکل می‌دهند، دنیا به سرعت در حال حرکت به جلو است؛ بنابراین در توسعه همکاری‌ها نباید تعلل کنیم.

وی تصریح کرد:‌ حضور هیات علمی و فناور ازبکستان در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ساخت در ایام تعطیلات سال جدید میلادی، نشان دهنده عمق روابط ۲ کشور، درک بالا از اهمیت موضوع زمان و اراده جدی برای همکاریهای فناورانه و تجاری است.

وی ابراز امیدواری کرد: سال جدید میلادی، فصل جدید همکاری های بین ایران و ازبکستان در حوزه‌هایی چون پارک علم و فناوری مشترک، تعریف پروژه‌های فناورانه و اقتصادی بین دو کشور باشد.

همکاری های بسیار خوبی بین دانشگاه های صنعتی شریف و آکادمی علوم ازبکستان در مسیر شکل گیری است

مومینو معاون توسعه همکاری‌های بین‌المللی ازبکستان هم در این دیدار به دستاوردهای ارزشمند ایران در حوزه فناوری، پژوهش و تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: مدت کوتاهی را در این کشور حضور داریم، اما نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم که در همکاری های پژوهشی و فناوری نمود یافت. در تیم بازدید کننده از ایران افراد دانشگاهی، علمی و اقتصادی حضور دارند.

وی افزود: همکاری های بسیار خوبی بین دانشگاه های صنعتی شریف و آکادمی علوم ازبکستان در مسیر شکل گیری است و پارک علم و فناوری مشترک دو کشور و همکاری دانشگاه صنعتی شریف در ازبکستان، بخشی از همین همکاری ها است که با عزم دو طرف، تحقق می یابد

همکاری‌های ایران و ازبکستان به طور جدی‌تر ادامه یابد

جواد مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هم با ارائه گزارشی از حضور هیات علمی و فناور ازبکستانی در نمایشگاه ایران‌ساخت، به همکاری‌های شکل گرفته در قالب این بازدید اشاره کرد و گفت: امیدوارم با آشنایی‌ که این هیات نسبت به توانمندی‌های ایران پیدا کردند، این همکاری‌ها به طور جدی‌تر ادامه پیدا کند.

وی به ارائه فهرستی از تجهیزات مورد نیاز و ظرفیت های قابل ارائه توسط شرکت‌های ایرانی و توسعه ورود تجهیزات ایران‌ساخت به ازبکستان اشاره کرد و یادآور شد: در صورت خرید تجمیعی، این تجهیزات با تخفیف های خوبی راهی مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی ازبکستان می‌شود.

به گزارش ایرنا،‌ براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علی محمد سلطانی رییس بنیاد ملی علم ایران هم با یادآوری امضای تفاهم نامه همکاری بین این بنیاد و بنیاد ملی علم و آژانس توسعه نوآورانه وزارت علوم، آموزش عالی و نوآوری جمهوری ازبکستان اظهار داشت: در پی فراخوان مشترک اعلام شده تاکنون ۳۹ طرح پژوهشی مشترک دریافت شده است که استقبال خوب محققان و فناوران از این فراخوان را نشان می‌دهد.

وی پیشنهاد کرد: داوری طرح‌ها از سوی ازبکستان و ایران آغاز شود تا طی یک ماه تمدید فراخوان، روند ارزیابی و داوری نهایی سرعت بگیرد.

پربیننده ترین خبرها