حمله سایبری به فرودگاه بیروت

حمله سایبری به فرودگاه بیروت
سه شنبه 19 دی 1402 - 13:11

حمله سایبری به فرودگاه بیروت باعث از کار افتادن سامانه جدول سفرها و سیستم بازرسی چمدان ها در این فرودگاه شده است؛ همزمان اختلال در شبکه ارتباطات فرودگاه باعث ارسال پیام های اشتباه به بسیاری از لبنانی ها شده است.

العالم - لبنان

در این حمله ، پیام هایی به اسم گروه موسوم به "جنود الرب" (سربازان خدا) خطاب به حزب الله روی نمایشگرهای فرودگاه ظاهر شدند.

یک منبع لبنانی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط به احتمال دست داشتن "اسرائیل" در این حمله اشاره کرد مخصوصا که گروه یادشده به شدت اتهام دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

پس از این حمله پیامک هایی به اسم شرکت هواپیمایی الشرق الاوسط لبنان به گوشی شهروندان لبنانی مخابره شد با این مضمون که فرودگاه بیروت تعطیل شده است . امنیت فرودگاه در حال انجام وظایف خود و انتقال پروازها از این فرودگاه است. این شرکت بلافاصله این پیامک را تکذیب کرده و تأکید کرد که پروازهای این فرودگاه همچنان به قوت خود باقی است.

منابع خبری لبنان اعلام کردند به دنبال این حمله، متخصصین اداره امنیت داخلی لبنان همراه با بخش های حراست و اداری فرودگاه، سرگرم اجرای طرحی جایگزین برای ادامه فعالیت معمول این فروگاه هستند. همزمان واحد اطلاعات و امنیت ارتش در حال بررسی برای شناسایی منبع حمله هستند.

طبق اطلاعات موجود، هیچ یک از نمایشگرهای فرودگاه به شبکه اینترنت وصل نیستند . لذا این حمله یا از داخل رخ داده است یا اینکه کل سیستم های فرودگاه هک شده اند و داده های فرودگاه و اطلاعات مسافران در معرض خطر هستند لذا باید این هشدار را که امنیت سایبری فرودگاه پس از این حمله به سادگی قابل هک شدن است جدی گرفته شود.

در مورد عاملان این حمله هم باید گفت که نماد "جنود الرب" در تمام عکس هایی که به تصویر درآمده اند مشاهده می شود اما عناصری وابسته به این گروه این اتهام را تکذیب کرده اند لذا تنها مظنون، رژیم صهیونیستی است که قصد ایجاد فتنه در داخل لبنان را دارد.

علاوه بر نمایشگرها، سیستم گیت ها و بازرسی چمدان ها هم برای مدت کوتاهی دچار اختلال شد. با این حال فعالیت فرودگاه بی هیچ وقفه ای ادامه یافت و به رغم همه موانع، هیچ یک از پروازها کنسل نشد.

وزیر مشاغل لبنان و دستگاه های امنیتی و مدیریت فرودگاه بیروت برای بررسی این حادثه تشکیل جلسه داده اند.

پربیننده ترین خبرها