کارشناس عرب: ایمنی ناوبری دریایی به توقف تجاوز به غزه بستگی دارد

شنبه 23 دی 1402 - 13:11

ایمنی دریانوردی در دریای سرخ در گرو توقف تجاوز به غزه است و این در حالی است که آمریکا و انگلیس پس از تجاوز به یمن این گذرگاه مهم تجاری را به یک منطقه داغ نظامی تبدیل کرده اند.

العالم _ فلسطین

قاسم حدرج کارشناس لبنانی مشاور روابط بین الملل در گفت و گو با شبکه خبری العالم با بیان این مطلب اظهار داشت: عادت کرده ایم آمریکا، انگلیس و قبل از آن دو اسرائیل، حقوق بشر و دموکراسی را بهانه اقداماتی قرار دهند که مرگ، تخریب و اقدامات نظامی خشونت آمیز را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به جزییات صحنه نگاه کنیم، می بینیم که نیروهای یمنی 26 حمله انجام داده اند که در این حملات حتی یک نفر هم مجروح نشده و به ناوبری دریایی نیز لطمه ای وارد نشده است. این در حالی است که اقدام احمقانه این دو کشور (امریکا و انگلیس)‌ در امتداد سردرگمی رژیم اسرائیل در عرصه نظامی و سیاسی است و این اقدامات، حمایت از دشمن صهیونیستی نیست، بلکه گسترش سردرگمی در جبهه دیگری است.

این کارشناس عرب روابط بین الملل گفت: آنچه آمریکا و انگلیس مرتکب شدند، همانگونه که سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن گفته، حماقت بزرگی است، زیرا به دلیل اهمیت این منطقه مهم تجاری همواره تلاش باید براین باشد که مشکل این منطقه را حل کنند، اما اقدامات این کشورها آن را به یک نقطه داغ نظامی تبدیل کرده است.

قاسم حدرج در ادامه خاطرنشان کرد: ایران امروزه به حامی قطعی فلسطین و شریک این ماجرا مبدل شده است لذا ممکن است اتفاقی که در باب المندب می افتد، در آینده در تنگه هرمز هم رخ دهد، زیرا آمریکایی ها به دنبال هدف قرار دادن نیروهای مقاومت هستند.

وی تاکید کرد: ایمنی ناوبری دریایی در گرو توقف تجاوز به غزه است، در حالی که آمریکا و انگلیس به درگیری دامن زده و اوضاع را بسیار بدتر کرده اند و می دانند که اهدافشان محقق نخواهد شد. طنز عجیب این است که همین دولت های متجاوز هستند که مفاد قوانین سازمان ملل متحد و منشور آن را وضع کرده اند و از سایر کشورها می خواهند که به آن پایبند باشند و اکنون خود ناقض این قوانین بین المللی هستند.

این مشاور روابط بین الملل با تاکید بر اینکه انصارالله بر اساس چارچوب حقوق بین الملل که صلاحیت کنترل این منطقه دریایی را به عنوان آب های سرزمینی یمن به آن داده است، کار می کند، گفت: کنوانسیون دریایی سازمان ملل تصریح می کند کشوری که دارای چنین صلاحیتی است، حق مصادره، توقیف و بازرسی کشتی ها را به ویژه در موارد استثنایی و جنگ دارد.

پربیننده ترین خبرها