سفیر ژاپن در گفت‌و‌گو با العالم؛

رشد تجارت تهران و توکیو با حذف موانع تجاری/ 65 میلیون دلار به غزه کمک مالی کردیم

رشد تجارت تهران و توکیو با حذف موانع تجاری/ 65 میلیون دلار به غزه کمک مالی کردیم
يکشنبه 8 بهمن 1402 - 20:54

«تسوکادا تاماکی» سفیر ژاپن در ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: تلاش بر این است که با حذف موانع تجاری، سطح روابط بازرگانی ایران و ژاپن بیش از پیش ارتقا یابد.

العالم - ایران

«تسوکادا تاماکی» سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با برنامه "مِن طهران" شبکه العالم گفت: وقتی به تهران آمدم از زندگی اقتصادی و اجتماعی در ایران شگفت زده شدم، قبل از ورود به ایران این تصور را داشتم که مردم در اینجا به دلیل تحریم های اقتصادی، سردرگم و نگران و پریشان اند. اما در واقعیت، وقتی شهر را دیدم که انرژی، فعالیت، تحرک و پویایی زیادی وجود دارد پی بردم که برخلاف تصورم مردم بسیار سرزنده هستند.

«تسوکادا تاماکی» در توصیف جاذبه ها، و مکان های تفریحی تهران افزود: همه چیز به صورت آرامش بخشی طراحی شده بنابراین زیبایی‌ها و آراستگی هایی را مشاهده کردم که هم‌رتبه دیگر نقاط جهان بود و این دومین بار بود که پس از ورود به ایران شگفت زده شدم.

سفیر ژاپن همچنین اصول آداب معاشرت و روابط انسانی مردم شهر تهران را مورد تمجید قرار داد و تاکید کرد، معاشرت و ارتباطات مردمی بر معیار «ادب» می باشد.

* روابط اقتصادی ژاپن و ایران

وی همچنین در خصوص روابط اقتصادی ژاپن و ایران گفت: به دلیل تحریم ها و برخی دلایل دیگر، فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در سطح بسیار پایینی قرار دارد، اما تعدادی از شرکت های برجسته ژاپنی در ایران فعال بوده که به عنوان نمونه در حوزه خدمات پزشکی و بهداشتی فعالیت دارند، البته در حال حاضر ممکن است فعالیت اقتصادی در سطح پایین تری انجام شود ، اما تعدادی از شرکت ها نیز اینده نگر هستند و به حضور خود در ایران ادامه می دهند و همه می دانند که پتانسیل عظیمی در ایران وجود دارد.

ایران از پایگاه صنعتی بسیار قوی، کارآفرین های متعدد و منابع انسانی دارای تحصیلات عالی برخوردار است

تاماکی افزود: ایران از پایگاه صنعتی بسیار قوی، کارآفرین های متعدد و منابع انسانی دارای تحصیلات عالی برخوردار است و همچنین توسعه اقتصادی بین ایران و ژاپن سابقه دیرینه ای دارد. بنابراین، من فکر می کنم بسیاری از شرکت ها اطمینان دارند که در آینده پتانسیل عظیمی در ایران برای فعالیت بازرگانی و تجاری وجود خواهد داشت. و البته اقداماتی نظیر حذف موانع تجاری در راستای ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی دو طرف بسیار راهگشا است.

ایران و ژاپن دو سو راه ابریشم هستند

تاکامی همچنین به عمق روابط دوکشور و همچنین تلاش های آمریکا برای تیره کردن روابط ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: صحبت از یک رابطه سنتی طولانی مدت است، ایران و ژاپن در انتهای غربی و شرقی جاده ابریشم قرار دارند که از قاره اوراسیا می گذرد. ما دو عضو منحصر به فرد گروه هستیم و از نظر ملیت و ویژگی های اجتماعی و سیاسی با کشورهای همسایه تفاوت داریم. بنابراین، از دیدگاه من، ما می توانیم شریک طبیعی باشیم.

نقش ژاپن در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب

سفیر ژاپن همچنین به اراده کشورش برای تسهیلگری اجرای برجام و مفاد آن و موضوعات هم‌عرض آن پرداخت و گفت: در ابتدا ژاپن آموزش های حفاظت و ایمنی هسته ای را به آژانس انرژی اتمی ایران ارائه کرد. ژاپن برای تسهیل اجرای برجام و البته به عنوان یک کشوری که چندین دهه پیش از فاجعه سلاح هسته ای رنج برد آموزش های حفاظتی و ایمنی را به مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران ارائه کرد. ما اساساً به اهمیت تعهد به سیستم معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای معتقدیم زیرا این تنها راه برای جلوگیری از تکرار نابخردانه استفاده از سلاح های کشتار جمعی یا همان سلاحهای هسته ای است.

البته ایالات متحده دیگر عضو برجام نیست و آنها از برجام خارج شدند، اما ما متواضعانه معتقدیم که همکاری سازنده با آژانس برای اجرای بیانیه مشترک که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است، یک مسئولیت بزرگ و در راستای منافع حیاتی ایران است.

واکنش ژاپن به نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه

سفیر ژاپن همچنین درخصوص جنایت نسل کشی صهیونیستها واکنش نشان داد و اظهار داشت: مشاهده فاجعه ای که در غزه رخ می‌دهد واقعا غم انگیز است و وخامت اوضاع در غزه در حال تشدید و پیچیدگی است. و ما عمیقا از این وضعیت نگران و مضطر هستیم. به خصوص از مشاهده افزایش تلفات غیرنظامیان و رنج مردم آسیب پذیر به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان ، ما همچنین خواستار اقدام همه احزاب مطابق با قوانین بین المللی و کاهش وخامت اوضاع و تثبیت وضعیت به عنوان گام اول هستیم ، ما فکر می کنیم که نیاز به بهبود وضعیت بشردوستانه بر روی زمین وجود دارد. به عبارت دیگر، با فعال کردن کمک های بشردوستانه بمنظور مراقبت از (محیط فراگیر) محیط زیست و تحویل این کمک ها به افرادی که نیاز به این مساعدت دارند، اقدام شود ، ما نیز از رژیم اسرائیل خواستیم مطابق قانون بین المللی بشردوستانه عمل کند و در واقع ژاپن قبلا 10 میلیون دلار آمریکا به عنوان یک کمک اضطراری و فوری و علاوه بر آن 65 میلیون دلار آمریکا بعنوان کمک های بشردوستانه مساعدت نموده است .

سفیر ژاپن تاکید کرد: ما نهایت تلاشمان را برای حمایت از افرادی که به این کمک نیازدارند انجام می‌دهیم.

وی عنوان کرد: طولانی ترشدن جنگ تأثیر منفی جدی بر بازار انرژی خواهد داشت و دلیل ان پیچیده است. اولاً این منطقه منبع بزرگ انرژی است آنها نفت و گاز خارج را تامین می کنند. ثانیاً این منطقه در وسط یک گذرگاه مهم ترانزیت انرژی قرار دارد منظورمن خاورمیانه و بقیه جهان است آزادی و ایمنی ناوبری این یک اصل اساسی است که نکته اصلی آن چیزی است که ما آن را مشارکت جهانی می نامیم و در واقع منافع حیاتی کل جامعه بین المللی از جمله ایران و ژاپن است. بنابراین ما امیدواریم که ایران به عنوان یک مسئول قدرت منطقه ای این امر را رهبری کند و نفوذ خود را برای توقف این حملات اعمال نماید.

پربیننده ترین خبرها