کنعانی:گره زدن موضوع آتش بس به موضوع پساغزه را نمی‌پذیریم/ از خواست دولت عراق برای خروج نیروهای بیگانه حمایت می‌کنیم

کنعانی:گره زدن موضوع آتش بس به موضوع پساغزه را نمی‌پذیریم/ از خواست دولت عراق برای خروج نیروهای بیگانه حمایت می‌کنیم
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 12:38

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدامات آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی ادامه دارد. آمریکا نشان داد در ارتکاب جرم شریک اساسی است و اگر حمایت آمریکا نباشد، این رژیم توانایی اداره جنگ را ندارد.

العالم - ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که در مصلی امام خمینی برگزار شد، درباره ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انتخابات اتی گفت: فضای کشور پرشور و نشاطی است و خوشبختانه شاهد حضور پرشکوه ملت بزرگ ایران در جشن‌های ایام الله دهه فجر بودیم.

وی افزود: این حضور باشکوه بار دیگر نشان داد ملت ایران همچنان خستگی ناپذیر پای انقلاب و کشور هستند و با این حضور بار دیگر خاک ناامیدی را بر روی دشمنان این نظام پاشیدند. خدمتگزاران ملت در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور هم امسال با تلاش برپاکننده جشن‌های روز ملی ایران در سفارتخانه‌های ایران بودند. مراسمی که امسال هم پرشکوه تر از سال‌های گذشته برگزار شد. شاهد مشارکت مقام‌های دولتی، سیاسی و رسانه‌های مختلف کشورها در مراسم روز ملی ایران بودیم که نشان دهنده عمق حضور نظام در دل ملت‌های جهان است.

کنعانی گفت: ما همچنین پیام‌های متعددی را در سطوح سران و وزرای خارجه داشتیم که خطاب به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور پیام‌های تبریک خودشان را ارسال کردند. ما در آستانه یک رخداد بزرگ ملی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هستیم. اطمینان داریم ملت ایران همانند انتخابات دیگر برگزار شده در این انتخابات با مسئولیت پذیری حضور پیدا خواهند کرد و نشان خواهند داد همچنان مسئولانه پای انقلاب و نظامشان هستند.

استفاده از سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به عنوان اولویت مهم در دستورکار کشور است

وی در خصوص مناسبات ایران با کشورهای جهان و سیاست خارجی کشور گفت: در سایه ارشادهای مقام معظم رهبری و مبتنی بر نگاه دولت بر گسترش روابط با کشورهای جهان به ویژه همسایه شاهد پویایی چشمگیری در روابط خارجی ایران بودیم. تاکید بر توسعه مناسبات با همسایگان پیشرفت‌های خودش را نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در سایه نگاه به توسعه روابط اقتصادی شاهد گسترش روابط تجاری علاوه بر کشورهای همسایه با کشورهای دور دست هم هستیم. استفاده از سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و فرامنطقه ای به عنوان اولویت مهم در دستورکار کشور بود. عضویت در سازوکارهای بریکس، تقویت مناسبات با سازمان همکاری اوراسیا و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلند مدت با برخی کشورها و آماده سازی اسناد مشابه نشان دهنده پویایی دولت در مسیر رونق بخشی روابط تجاری است.

وی خاطرنشان کرد، در سایه توصیه رهبر انقلاب دولت توسعه مناسبات اقتصاد محور را مورد اهتمام خودش قرار داده است. خروج از سیاست خارجی تک ساحتی به ویژه در حوزه اقتصادی محل توجه است.

جنگ غزه ادعای دروغین بودن حقوق بشر غربی را آشکار کرد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آغاز احداث جاده در نوار غزه و حمله صهیونیست ها به رفح گفت: امروز 136 امین روز جنگ ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت رژیم آمریکا علیه ملت فلسطین است. جنگی که نشان داد حقوق بشر آنگونه که کشورهای مدعی با استفاده از امپراتوری رسانه ای تبلیغ می‌کنند، دروغی بیش نیست.

وی افزود: فاجعه غزه نقاب را از چهره مدعیان دروغین حقوق بشر کنار زد و نشان داد ماهیت رژیم چه میزان پست و وحشی گری در آن نهفته است و رژیمی که حامیان آن از آن به عنوان نماد دموکراسی یاد می‌کردند چه میزان مبتنی بر دروغ در آن نهفته است. رژیمی که باید پاسخگوی قریب به پنج ماه جنایت علیه ملت مظلوم باشد.

کنعانی گفت: اقدامات آمریکا برای نجات رژیم ادامه دارد. آمریکا نشان داد در ارتکاب جرم شریک اساسی است و اگر حمایت آمریکا نباشد رژیم توانایی اداره جنگ را ندارد.

سازمان همکاری اسلامی به مسئولیت جدی خود برای پایان دادن به جنگ در غزه عمل کند

وی افزود: جامعه جهانی نسبت به توقف فوری جنگ مسئولیت جدی دارند. قطعنامه جدید پیشنهادی دولت الجزایر هم مطرح است. متاسفانه آمریکا مخالفت خودش را با این اعلام کرده و مایل است با استفاده از حق وتو مانع انجام وظایف سازمان ملل متحد باشد. قطعا ایران همانگونه تاکید کرده آنچه در فلسطین می‌گذرد نه تنها جنایت علیه بشریت است بلکه تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

کنعانی گفت: ایران از ابتدای آغاز بحران در حوزه دیولکاتیک از تمام ظرفیت های خودش استفاده کرد. ما برای سازمان همکاری اسلامی یک مسئولیت جدی قائلیم. ایران قبلا هم خواستار برگزاری نشست فوری شورای وزیران شده بود. از زمان برگزاری نشست چهار ماه سپری شده است. سازمان همکاری اسلامی ظرفیت‌هایی که دارد می تواند باعث بازدارندگی باشد.

وی تصریح کرد، وزیر خارجه در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان خواستار نشست فوری وزیران شد. ایران بلافاصله طی یادداشت رسمی درخواست خودش را تسلیم دبیرخانه کرد. ایران پیشنهاد برگزاری فوری را مطرح کرد و حتی اعلام آمادگی کرد که میزبان نشست باشد.

ایران از مجموعه اقدامات حقوقی برای محاکمه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند

کنعانی درباره تقاضای آفریقای جنوبی برای اضافه کردن دستورات جدید به شکوایه خود گفت: ما معتقدیم که دیوان در معرض آزمون جدی قرار دارد که چه میزان از عهده مسئولیتش برخواهد آمد. قرار صادره دیوان مسئولیت جدی برای رژیم اشغالگر ایجاد کرد تا کلیه اقدامات جنایات آمیز خود را متوقف کند. دیوان در این رابطه قرار خودش را مطرح کرد.

وی افزود: در ارتباط شکایت دوم آفریقای جنوبی نظر دیوان است که قرار اولیه کفایت لازم را دارد. ما انتظار داریم دیوان در ارتباطات با قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و رژیم را مسئول تلقی کند و اقدام اولیه خودش را با گام‌های تکمیلی کامل کند. این انتظار ملت‌های جهان است.

کنعانی خاطرنشان کرد، ایران از مجموعه اقدامات حقوقی کشورها که در مسیر محاکمه رژیم اقداماتی را انجام می‌دهند حمایت می‌کند. ما از اقدام دیروز نشست سران اتحادیه آفریقا هم که خواستار توقف فوری جنایات شدند حمایت کردیم.

از تحقق خواست دولت و ملت عراق در ارتباط با ضرورت خروج نیروهای بیگانه حمایت می‌کنیم

کنعانی در خصوص روابط ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خودش قرار دارد. روابط ما گسترده و توسعه پیدا کرده است. افق های پیش رو هم بسیار امیدوارکننده است. دو دولت بر انجام تلاش‌های مشترک جهت ارتقای مناسبات در حوزه‌ها مختلف عزم مشترک دارند.

وی افزود:همچنین تقویت مناسبات امنیتی و نیز مقابله با زمینه‌های بی ثباتی به ویژه تروریسم عزم مشترکی دارند. سند امنیتی یکی از توافقات میان دو کشور است. گام‌های تکمیلی در حال انجام است. در جریان دیدار دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران هم این موضوع مورد گفتگو قرار گرفته و ما اجرای کامل آن را در راستای تحقق ثبات در دو کشور تلقی می‌کنیم.

کنعانی گفت: ما حضور نیروهای خارجی در عراق را کمک کننده به ثبات نمی دانیم. با حضور نیروهای بیگانه در منطقه مخالف هستیم. به ویژه نیروهای نظامی آمریکا که هیچگاه تامین کننده امنیت نبوده است. معتقدیم در ارتباط با حضور نیروهای آمریکایی این دولت و ملت عراق هستند که باید تصمیم بگیرند. ما از تحقق خواست دولت و ملت عراق در ارتباط با ضرورت خروج نیروهای بیگانه حمایت می‌کنیم.

ما گره زدن موضوع آتش بس به موضوع پساغزه را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت ایجاد آتش بس در غزه گفت: اکنون (برقراری آتش بس) تبدیل به خواسته ی جهانی شده است. اکثریت کشورهای دنیا و قاطبه ملت‌های جهان خواستار آتش بس فوری و توقف جنایات رژیم صهیونیستی هستند. آنچه که مسلم است رژیم به دلیل عدم تحقق اهداف خودش مایل به توقف حملات نیست.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در راس آن نخست وزیر جنایتکارش منافع خود را در دامن زدن به توسعه ناامنی در منطقه جستجو می‌کنند. آمریکا هم نشان داد تنها کشوری است که از ادامه جنگ حمایت می‌کند. شورای امنیت هم در سایه استفاده از حق وتو تاکنون ناکام باقی مانده است. علاوه بر آن در قطعنامه مصوب هم که تصریح دارد برای ارسال کمک انساندوستانه، متاسفانه چون امکان ارسال کمک بدون ایجاد آرامش در سرزمین فلسطینی میسر نیست، عملا این خواسته هم محقق نشده است.

وی افزود: ایران در تلاش‌های خودش در مجموع سفرهای دیپلماتیک با مقامات کشورها بر ضرورت پایان دادن فوری به جنایات رژیم تاکید دارد. گره زدن موضوع آتش بس به موضوع پساغزه را ما نمی‌پذیریم. این یک امر در اختیار ملت فلسطین است.

به شهادت رساندن خبرنگاران یکی از مصادیق ارتکاب جنایت جنگی است

کنعانی درباره شهادت خبرنگاران در غزه گفت: درود سلام می‌فرستم بر روح بلند شهدای رسانه و از انجام وظیفه ایثارگرایانه آنان سرتعظیم فرو می‌آورم. آنچه که از میزان جنایتی که صهیونیست‌ها انجام دادند این وجه به شهادت رساندن خبرنگاران در طول چهار ماه و نیم نشان می‌دهد که رژیم چه میزان از ارایه واقعیت‌ها نگران است.

وی خاطرنشان کرد: به شهادت رساندن این تعداد از خبرنگاران یکی دیگر از مصادیق ارتکاب جنایت جنگی است و این موضوع هم علاوه بر دیگر جنایات، قابلیت پیگیری حقوقی را دارد. به ویژه گمان می‌کنم فعالان رسانه‌ای باید صدای همکاران شهیدشان باشند.

دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد /گروسی از اظهار نظر سیاسی خودداری کند

کنعانی در خصوص اظهارات رافایل گروسی گفت: ایران همانگونه که اعلام کرده و در 15 گزارش بازرسان اژانس انرژی اتمی تصریح شده، فعالیت صلح آمیز مبتنی بر قوانین بین المللی و در چارچوب پادمان در حال انجام است. ایران فعالیت صلح آمیز خودش را در چارچوب حقوق و تعهدات ادامه خواهد داد. ما در این زمینه موضع شفافی داریم و دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد و فتوای مقام معظم رهبری روشن است.

وی تاکید کرد: ما از حقوق خود در قالب حقوق مصرح در آژانس برای استمرار فعالیت صلح آمیز هسته ای استفاده خواهیم کرد. به دبیرکل آژانس هم توصیه می‌کنیم از اظهارنظرهای سیاسی خویشتن داری کند و اجازه ندهند آژانس تبدیل به عرصه‌ای برای طرح مباحث سیاسی بشود.

بهترین راهکار در خصوص میدان گازی ارش مذاکرات تیم‌های حقوقی ایران وکویت است

وی درباره استمرار ادعاها در خصوص میدان گازی ارش گفت: ایران در حفاظت از حقوق ملی ایران و ملت اهتمام لازم را دارد. طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در خصوص میدان ارش هیچ حقی را برای بیان کننده ایجاد نخواهد کرد. ایران بهترین راهکارها را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی دو کشور می‌داند.

مشکل حج عمره بین ایران و عربستان صرفا فنی است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مسئله حج عمره و پروازها به عربستان گفت: ما موضوع عمره مفرده شهروندان را به عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان دنبال کردیم. خوشبختانه در این زمینه توافق مشترک برای انجام عمره مفرده وجود داشت. در این رابطه مقدمات هم فراهم آمده بود و هیئت بعثه رهبری و هیئت سازمان حج و زیارت به عربستان سفر کردند و مذاکرات خوبی هم با همتایان عربستانی داشتند.

وی افزود: آنچه که ما میدانیم موضوع صرفا فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران با طرف های سعودی است. مذاکرات در این رابطه به درازا کشیده شده است. وزارت خارجه در این مورد ورود کرده و امیدواریم طبق وعده وزیر خارجه عربستان در این موضوع ورود کنند تا در سریعترین زمان ممکن حل و فصل شود.

استاندارهای دوگانه رسانه‌های غربی درباره حقوق بشر و آزادی بیان

وی درباره ادعاهای غرب در خصوص آزادی بیان و مسدود کردن اکانت‌های مجازی ایرانی گفت: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. شما بیش از ما برخورد دوگانه را در رفتارهای کشورهای مدعی آزادی بیان دیدید.

کنعانی گفت: ما در بازه زمانی چهار ماه و نیم گذشته میزان حمایت حقیقی آنان در آزادی بیان را دیدیم که چگونه اجازه ندادند مردم کشورها در حمایت از ملت فلسطین در میادین حاضر شوند. اینکه اجازه حمل پرچم‌های فلسطین را ندادند اینکه افراد زیادی را به جرم طرح مباحث حمایت از ملت فلسطین محروم کردند.

وی افزود: رسانه‌های معتبری که فریاد آزادی بیان شان گوش فلک را پرکرده خبرنگار رسمی خودشان را صرفا به جرم انتشار پیام از حق اشتغال در رسانه محروم کردند. آنچه اهمیت دارد جهانیان اینگونه دوگانگی عمل و بیان را نزد مدعیان آزادی بیان ببیند.

آنچه که در دریای سرخ می‌گذرد معلول شرایطی است که در غزه می‌گذرد

کنعانی درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن گفت: در ارتباط با آنچه که دولت آمریکا و انگلیس انجام دادند اولا نقض حاکمیت یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل است. یک اقدام متجاوزانه و ماجراجویی آشکار است. اینگونه اقدامات غیرقانونی نشان دهنده این است که این کشورها به قوانین و سازوکارهای بین المللی اهمیت نمی‌دهند. دوم این دو کشور مدعی هستند که خواستار گسترش دامنه جنگ نیستند. اتفاقا آنان با توسعه جنگ به دنبال گسترش دامنه از فلسطین به دیگر نقاط هستند. ادعاهای آنان باطل است. آنچه که در دریای سرخ میگذرد، معلول شرایطی است که در غزه می‌گذرد. ایران در این رابطه موضع صریح خودش را اعلام کرده است.

تحریم کالاهای صهیونیستی مطالبه همه انسان‌های جهان است

وی در خصوص لیست کالاهای صهیونیستی گفت: در شرایط دردناکی که رژیم در حال استمرار جنایت جنگی است، تحریم کالاهای صهیونیستی مطالبه همه انسان‌های جهان است. ما هم با تاکید مقام معظم رهبری معتقدیم اگر شریان‌های حیاتی رژیم ولو توسط کشورهای اسلامی قطع شود، رژیم امکان تداوم جنایات خودش را نخواهد داشت. وزارت خارجه مکلف به شناسایی شرکت‌ها و کالاهایی است که توسط رژیم تهیه می‌شود. وزارت خارجه به این مسئولیت پایبند است. آخرین فهرست بروز شده تسلیم وزارت صمت شده است. قانون وظیفه‌ای را برای وزارت خارجه برای انتشار فهرست تعیین نکرده است.
تاکید می‌کنم قطعا ورود کالاهای صهیونیستی به ایران ممنوع است و هیچ کالای صهیونیستی وارد سرزمین ایران نخواهد شد. تنظیم لیست هم به معنای زمینه سازی برای انجام وظایف گمرکی است.

ایران بر ضرورت کمک همه کشورها برای بهبود شرایط افغانستان تاکید دارد

کنعانی درباره نشست دوحه گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها از جمله سازمان ملل برای بهبود شرایط افغانستان و تحقق آرزوهای ملت افغانستان و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام افغانستان در روند سیاسی تاکید دارد. ما هم در قالب دوجانبه و هم سازوکارهای منطقه‌ای و بین المللی همواره در مسیر کمک به این روند مشارکت کردیم. از سازوکارهای چندجانبه استفاده کردیم. حضور ما در نشست دوحه هم در راستای حضور ایران برای جلب مشارک جامعه جهانی برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان است. ما همواره مواضع خودمان را در این نشست ها مطرح می‌کنیم. ما معتقدیم سازمان ملل به کشورهای همسایه و افغانستان کمک کند تا سازوکاری حقیقی شکل بگیرد و شاهد تحکیم ثبات در افغانستان باشیم.

برگزار کنندگان نشست امنیت مونیخ به جای دعوت از سران صهیونیست‌ از نمایندگان ملت فلسطین دعوت می‌کردند

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت نشدن وزیر خارجه به کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما قطعا نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و نگران اهدافی هستیم که بنیان گذاران برای آن تعریف کردند. متاسفانه بنیان گذاران بر خلاف اهداف در مسیر غلط حرکت می‌کنند و سازوکار مونیخ را تبدیل به سازوکاری می‌کنند که دیدگاهای غیرسازنده خودشان را در آن مطرح کنند. محروم کردن برخی کشورها که نقشی در امنیت منطقه دارند و نیز دعوت از مقامات جنایتکاری که سابقه جنایت آنان اکنون در مقابل دیدگان جهان است، نشان می دهد برگزار کنندگان در مسیر غلطی هستند. ما نگران این کنفرانس هستیم اینکه کنفرانس را تبدیلی به تریبونی برای ارایه نظرات غیرمنصفانه علیه کشورهای مستقل بکنند. ای کاش کنفرانس در یک رویکرد مسئولانه این نشست را فرصتی قرار میداد تا همه می آمدند و دیدگاه خودشان را بیان می‌کردند. کاش به جای دعوت از مقامات رژیم صهیونیستی که مرتکب نسل کشی هستنند، از نمایندگان به حق ملت فلسطین دعوت میکرد تا دیدگاه خودشان را مطرح کنند.

گروههای مقاومت در چارچوب مصالح دولت‌ها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند

وی در خصوص لبنان و رویکرد گروه‌های مقاومت گفت: ما بارها اعلام کردیم که آنچه که جریان های مقاومت انجام می‌دهند نگاه مسئولانه این گروه‌ها در حمایت از ملت فلسطین است که بیش از چهار ماه در معرض سیاست نسل کشی قرار دارند. آنچه که مایه نگرانی است حمایت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی است. نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیستند ایران نیروهای وکالتی در منطقه ندارد. آنان در چارچوب مصالح دولت‌ها و ملت‌های خود تصمیم میگیرند. امنیت و ثبات لبنان برای کل منطقه مهم است. لبنان هم در طول سالیان گذشته در معرض تجاوزات رژیم قرار داشته است. همه کشورهای منطقه رژیم را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود تلقی می‌کنند. اقدامات نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیست.

پیگیری ترور شهید سلیمانی و المهندس در دستور کار مقامات قضایی ایران و عراق قرار دارد

کنعانی در خصوص سفر قوه قضائیه به عراق گفت: اقای اژه‌ای در چارچوب همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه قضایی و بر اساس دعوت به عمل آمده توسط همتای خودشان به عراق سفر کردند. مشورت‌های خوبی داشتند و این بخشی از مسیر همکاری‌های دوجانبه ما با برادرانمان در عراق است. ما موضوعات متعددی را برای همکاری‌های قضایی میان دو کشور داریم. ما موضوع پیگیری اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی را داریم. اقدامات دو کشور یکی از مسایل پیگیری ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس است. این نیازمند مشورت‌ها است.

هیچ اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران بی پاسخ نمانده و نخواهند ماند

وی درباره ترورهای رژیم صهیونیستی گفت: همانطور که مقامات ذی ربط اعلام کردند، هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهند ماند. هراقدام جنایتکارانه‌ای که رژیم علیه ایران مرتکب شده پاسخ داده شد و هرگونه اقدامات احتمالی هم بدون پاسخ نخواهند ماند. آنان بارها طعم تلخ سیلی‌های محکم ایران را چشیدند.

رشته‌های ارتباطی تبادل پیام در خصوص برجام همچنان برقرار است

وی درباره آخرین پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در ارتباط با برجام همچنان در دستورکار ایران است. همانطور که اعلام شده خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای دستگاه دیپلماسی است، در عین حال رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن دیگر اعضا دنبال می‌شود. گفتگوهایی در این زمینه انجام شده و رشته‌های ارتباطی تبادل پیام همچنان برقرار است. این مسیر دیپلماتیک همچنان برقرار است.

افغانستان باید التزام عملی خود را در زمینه تامین حق آبه ایران از رود هیرمند نشان دهد

سخنگوی وزارت خارجه درباره حق ابه ایران از رود هیرمند گفت: این به عنوان یک مطالبه جدی ایران و به عنوان حقوق غیرقابل انکار ایران مورد مطالبه دولت و ملت است. ما این مطالبه را در گفتگوها با مقامات دولت سرپرستی دنبال خواهیم کرد. معتقدیم افغانستان باید التزام عملی خود را در زمینه تامین حق ابه ملت ایران نشان دهند.

اتهامات وارده علیه ایران در بیانیه گروه7 کاملا «مردود» است

کنعانی درباره بیانیه ضد ایرانی گروه 7 در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما طرح موضوعات سیاسی یکجانبه را با اهداف و انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کنیم و این اظهارات را مردود اعلام می‌کنیم. بر خلاف ادعاها، ایران در موضوع هسته ای نشان داده طرف مسئول است. گزارش‌های اژانس نشان داذه که فعالیت‌های ایران کاملا صلح آمیز است و هیچ خطری موجه هیچ طرفی نیست. آنانی که فعالیت‌های ایران را به دروغ تهدید فرض می‌کنند از جمله کشورهایی هستند که دارای زرادخانه هسته‌ای هستند که تهدیدی برای امنیت و صلح بین المللی است. اتفاقا نشان دادند در بکارگیری این سلاح‌ها ید طولایی دارند و هیچ ابایی ندارند. مدعیان خود متهمان اساسی هستند. ایران اثبات کرد که ایران طرف مسئول برای صلح سازی در منطقه است. رویکردهای نظامی کمکی برای تحقق اهداف سیاسی نمیکند. ما بارها اعلام کردیم که هیچ پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ صادر نکردیم. برخلاف ایران مدعیان از جمله آمریکا از قبل ادامه جنگ در اوکراین بهره می‌برند. انانی که علیه ایران ادعا می‌کنند اتفاقا کسانی هستند علیه ملت اوکراین هم اقدام کردند. ما اتهامات وارده در بیانیه گروه هفت را به طور کلی مردود اعلام میکنیم.

پربیننده ترین خبرها