رژیم اشغالگر در دامن پدرخوانده‌هایش

رژیم اشغالگر در دامن پدرخوانده‌هایش
پنج‌شنبه 3 اسفند 1402 - 10:18

دادگاه عالی انگلیس شکایت موسسه "الحق" فلسطین و ائتلاف "گلوبل لیگل اکشن نتوورک" برای تعلیق فروش تسلیحات انگلیسی به اسرائیل را رد کرد.

العالم- یک خبر و چند تحلیل

- رای دادگاه انگلیسی درباره درخواست برای تعلیق صادرات تسلیحات انگلیسی به رژیم اسرائیل ساعاتی بعد از آن صادر شد که آمریکا قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای برقراری "آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری در باریکه غزه" را وتو کرد.

- موضوع قابل توجه این است که تمام ۱۳ کشور عضو شورای امنیت به نفع این قطعنامه رای دادند به جز انگلیس، که به آن رای ممتنع داد؛ امری که نشان می‌دهد اسرائیل همچنان مورد تایید و حمایت تمام‌عیار پدرخوانده‌های سنتی- انگلیس- و جدیدش- آمریکا- است و این حمایت تام عامل تمام جنایاتی است که اسرائیل آنها را در باریکه غزه مرتکب می‌شود.

-دولت‌مردان انگلیس و آمریکا چشمان خود را در برابر جنایات رژیم اسرائیل بسته‌اند و همین امر باعث شده که دادگاه انگلیس حتی قوانین خود را زیر پا بگذارد؛ قوانینی که "بر عدم صادرات سلاح در صورت وجود خطری آشکار در صورت استفاده از آن در راستای نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه" تصریح می‌کند.

-وقتی دادگاه عالی انگلیس اینچنین علنی قوانین کشور را نقض می‌کند پس مسیر را همچنین برای دولت "ریشی سوناک" نخست‌وزیر انگلیس برای زیر پا گذاشتن آن جهت خوش‌خدمتی به اسرائیل، هموار می‌کند. سوناک می‌داند که ادامه حمایت تسلیحاتی از رژیم اسرائیل یعنی حمایت عملی از آن برای ادامه کشتار جمعی، قتل غیرنظامیان و ویران کردن کامل باریکه غزه و تبدیل آن به تلی از آوار است.

-مقامات قضایی و اجرایی انگلیس نه تنها به قوانین انگلیس بی‌حرمتی می‌کنند بلکه حتی "دموکراسی و افکار عمومی انگلیس" را نادیده می‌گیرند. رای دادگاه و موضع دولت در قبال کشتار جمعی در باریکه غزه در تناقض با افکار عمومی در خود انگلیس است. چرا که خود انگلیس در طی چند ماه گذشته شاهد تظاهراتی گسترده در محکومیت کشتار جمعی در غزه و درخواست برای تعلیق کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل بوده است. ۳۰ سازمان در انگلیس با ارسال نامه‌ای به "دیوید کامرون" وزیر خارجه از او خواسته‌اند که ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند. کارگران انگلیس چند هفته پیش نیز در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه نوار غزه، برگزاری مهمانی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به سربازان اسرائیلی را که توسط "داگلاس موری" نویسنده و تحلیلگر تندروی انگلیسی را تعطیل کردند.

-ریشی سوناک از همان روز نخست تجاوز رژیم اشغالگر به غزه، تمام ظرفیت‌ها و امکانات انگلیس را در خدمت اسرائیل گذاشت و موضعی تقریبا همسو با آمریکا درقبال این جنایت اتحاذ کرده است به نحوی که او "پل بریستو" دستیار وزیر فرهنگش را به این دلیل که خواستار آتش‌بس در غزه شد برکنار کرد و گفت که او موضعی در تناقض با موضع دولتش اتخاد کرده است.

- پیشتر نیز "کلودیا ویپی" از اعضای مجلس عوام پرده از این واقعیت برداشت و تأکید کرد که موضع رسمی انگلیس در قبال جنگ غزه مایه انزجار و شرمساری است. اکثریت قریب به اتفاق مردم انگلیس نیز خواستار آتش‌بس هستند ولی رهبری سیاسی به این درخواست‌ها وقعی نمی‌نهد. ویپی حتی فراتر از این نیز رفت و گفت انگلیس کشوری "دنباله‌رو" آمریکا است و این نقشی که درقبال جنایات جنگی و جنایات ضد انسانی در غزه ایفا می‌کند قابل توجیه نیست.

پربیننده ترین خبرها