عقب‌نشینی بایدن از سیاست ترامپ درباره شهرک‌سازی‌ اسرائیل

عقب‌نشینی بایدن از سیاست ترامپ درباره شهرک‌سازی‌ اسرائیل
شنبه 5 اسفند 1402 - 01:24

یک رسانه نزدیک به منابع اسرائیلی و آمریکایی مدعی شده «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا سیاست دولت پیشین این کشور در خصوص شهرک‌سازی‌های اسرائیلی را تغییر داده است.

العالم - آمریکا

پایگاه آکسیوس نوشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیلی «با قوانین بین‌المللی مغایرت دارند» سیاست دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به عقب برگردانده است. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا با اعلام اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیلی لزوما با قوانین بین‌المللی مغایر نیستند سیاست چنددهه‌ای آمریکا در این خصوص را تغییر داده بود. این سیاست در آن زمان به «دکترین پامپئو» معروف شد.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت تصمیم بلینکن برای به عقب برگرداندن دکترین پامپئو در واکنش به طرح جدید کابینه اسرائیل برای توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری انجام شده است. آکسیوس البته نوشته وزارت خارجه آمریکا از سه سال پیش تغییر سیاست دولت پیشین این کشور را در دست بررسی داشته است. بلینکن گفت: «اعلام شهرک‌سازی‌های جدید ما را مأیوس کرد. این سیاستی دیرینه، هم از سوی دولت‌های دموکرات و هم از سوی دولت‌های جمهوری‌خواه بوده که شهرک‌سازی‌ها با دستیابی به صلح ماندگار مغایرت دارند. آنها با قوانین بین‌المللی نیز مغایرند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «دولت ما مخالفت قاطع خود را با توسعه شهرک‌سازی‌ها اعلام می‌کند. از نظر ما چنین اقدامی امنیت اسرائیل را تنها تضعیف کرده و آن را تقویت نمی‌کند. مایک پامپئو نوامبر سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود دولت آمریکا دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری، بلندی‌های جولان و قدس شرقی را مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌بیند.با وجود این، بسیاری از تحلیلگران چنین بیانیه‌هایی از سوی دولت آمریکا در مخالفت با شهرک‌سازی را چیزی فراتر از ژستی نمادین برای حمایت از مردم فلسطین نمی‌دانند.

دولت آمریکا در سال‌های گذشته عملاً با سیاست‌های مختلف، اعم از حمایت‌های سیاسی، تسلیحاتی و دیپلماتیک از اسرائیل به اشغالگری این رژیم چراغ سبز نشان داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها