هشدار وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به مقام‌های ارشد نظامی ارمنستان

هشدار وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به مقام‌های ارشد نظامی ارمنستان
شنبه 5 اسفند 1402 - 08:23

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای به مقام‌های ارشد نظامی ارمنستان هشدار داد تا از اقدام‌های تحریک‌آمیزی که می‌تواند ثبات پنج ماهه در امتداد مرز مشخص شده را به خطر بیندازد، اجتناب کنند.

العالم - آسیا

به گزارش تارنمای ترند نیوز، در این بیانیه آمده است: ما از مقام‌های ارشد نظامی ارمنستان می‌خواهیم تا از وقوع این قبیل اقدام‌های تحریک‌آمیز جلوگیری کرده و کسانی که با ارتکاب این دست اقدام‌ها، موجبات به خطر افتادن صلح و ثبات پنج ماهه در امتداد مرز دو کشور را فراهم آورده‌اند را شناسایی و مجازات کند.

به نوشته ترند نیوز، پیش‌تر از سوی یگان‌های مسلح ارمنستان از مواضع مستقر در مسیر شهرک یوخاری شورجا در منطقه بسارکهچار به سمت مواضع نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان تیراندازی شده بود.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ فرانسه گفت که صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال حاضر غیرقابل تصور است و مدعی شد که طرف آذربایجانی برای حمله به ارمنستان آماده می‌شود.

همچنین امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه چهارشنبه در دیدار با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در پاریس، تاکید کرد که جمهوری آذربایجان باید مرزهای ارمنستان را به رسمیت بشناسد.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

به گزارش ایرنا، بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین‌های خود در قره باغ که نزدیک به ۳۰ سال تحت اشغال قرار گرفته بود را آزاد کند.

این درگیری‌های نظامی با امضای ۲۰ آبان ماه سال گذشته بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید و دولت باکو در پی این پیروزی اجرای برنامه گسترده بازسازی را در مناطق آزاد شده، آغاز کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها