تحلیل رای الیوم از پشت پرده گزارش های اطلاعاتی آمریکایی-اسرائیلی درباره «یحیی السنوار»

تحلیل رای الیوم از پشت پرده گزارش های اطلاعاتی آمریکایی-اسرائیلی درباره «یحیی السنوار»
شنبه 12 اسفند 1402 - 10:36

نشریه رای الیوم در مقاله ای با تحلیل تکرار روایات رسانه های غربی و صهیونیستی در باره «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه خاطرنشان کرد که انتشار عمدی گزارش های متعدد اطلاعاتی در این باره بیانگر حقایقی جدید از بازی پشت پرده تل آویو و واشنتگن است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

«عبدالباری عطوان» سردبیر نشریه الکترونکیی رای الیوم در سرمقاله این نشریه به تحلیل روایات مختلفی که درباره «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه مطرح می‌شود، پرداخت و خاطرنشان کرد: روزی نیست که اظهارنظر یا مقاله در رسانه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره یحیی السنوار مبارزه نستوه منتشر نشود. پنج ماه است که این اخبار تکرار می‌شود؛ یک روز می‌گویند که وی در تونلی در خان یونس مخفی شده و بار دیگر می‌گویند که به فایل ویدئویی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد او به همراه خانواده اش در یک تونل نامعلوم مخفی شده و چون تصویر از پشت است او را از گوش‌هایش شناخته‌اند و پس از مدتی مشخص می‌شود که همه این روایات جعلی و با هدف برگرداندن اعتبار از دست رفته اطلاعات رژیم صهیونیستی است که وجهه آن در جریان عملیات «طوفان الاقصی» نابود شد، همان دستگاه اطلاعاتی که درباره توان آن مبالغه شده بود.

این تحلیلگر در ادامه نوشت: یکی از این روایاتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است و در آن ادعا شده که السنوار در تونلی در منطقه خان یونس یعنی زادگاهش پنهان می باشد و اسیران اسرائیلی به عنوان سپر انسانی در اطراف آن هستند و به این علت اقدامی علیه او انجام نمی شود که مبادا آسیبی به اسیران برسد!

این تحلیلگر آورده است: در این گزارش اطلاعاتی که عامدانه منتشر شده، چند نکته نهفته است که حقایق جدیدی را شامل می‌شود؛ نخست اینکه تیمی از کارشناسان اطلاعاتی آمریکا در یافتن السنوار (ابوابراهیم) به همراه همتایان اسرائیلی خود مشارکت دارند.

دوم، به کارگیری سیستم های شنود و رصد بسیار پیشرفته از سوی آمریکا به منظور کمک به یافتن السنوار و مناطق حرکت او است که در عمل ثابت می‌کند که اظهاراتی که مشارکت اطلاعاتی و نظامی آمریکا در جنگ غزه را رد می کند، همگی دروغ هستند.

سوم، برتری نهادهای اطلاعاتی مقاومت فلسطین و به ویژه حماس را نشان می‌دهد؛ چه در بُعد حفاظت از اسیران اسرائیلی در مکان امن و چه گمراه کردن سرویس های اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی و عدم دست یابی آنها. اینکه آنها طی چند ماه با وجود داشتن سیستم های پیشرفته نتوانسته‌اند به این اسیران برسند، تاییدی بر این حقیقت است.

چهارم، اینکه در گزارش گفته شده که السنوار، اسیران را به عنوان سپر انسانی قرار داده تا او را ترور نکنند یا دستگیرش نکنند، مبادا آسیبی به این اسیران برسد؛ تلاشی نخ نما شده برای توجیه شکست و گمراه کردن اسرائیلی هایی که آزادی این اسیران اولویت حیاتی آنهاست و به شدت از ناتوانی سرویس های اطلاعاتی خود برای تحقق این هدف خشمگین هستند.

در ادامه این نوشتار آمده است: علت اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت به دنبال رسیدن به السنوار و کشتن یا بازداشت او هستند به توان جنگی، سیاسی و مدیریتی بالای او و صلابتش مربوط می‌شود. اسرائیلی‌ها اعم از کابینه و ارتش و سرویس‌های امنیتی، رهبری فلسطینی یا حتی عربی را که این شاخصه ها در خود جمع کرده باشد به خود ندیده‌اند. اینکه آنها گمان می‌کنند با ترور این مرد، حماس به همراه دیگر گروه‌های مقاومت فروخواهد پاشید، سخت در اشتباه هستند.

"آمریکا و رژیم صهیونیستی به رهبران عربی ضعیف و سرسپرده عادت کرده‌اند که به دیکته‌های آنها از بیم واکنش شان و براندازی از تاج و تختشان تن می‌دهند و از این رو به دنبال نابود کردن پدیده «رهبری سنواری» هستند تا در وهله اول تثبیت نشود و در وهله دوم به کشورهای عربی تعمیم پیدا نکند و در وهله سوم هم به الگویی عربی یا فلسطینی در برهه کنونی و در آینده تبدیل نشود. "

در این تحلیل آمده است: سرویس های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی اهتمامی به جان اسیران نمی‌دهند و لحظه ای در استفاده از هرآنچه در چنته از سلاح ویرانگر دارند برای نابودی السنوار و ژنرال‌های اطراف آن درنگ نخواهد کرد به ویژه که ده‌ها اسیر اسرائیلی به دست ارتش این رژیم کشته شده‌اند نه به دست نیروهای مقاومت. تکرار روایاتی که از حضور السنوار در یکی از تونل‌های زیر زمین در غزه یا خان یونس یا رفح سخن می‌گوید گواهی بر شکست آنها در دست یابی به او است.

عطوان خاطرنشان کرد: ما از دیدگاهی که بازداشت یا ترور السنوار را کم اهمیت جلوه می‌دهد و اینکه حماس با این رخداد تاثیری نخواهد پذیرفت به دو دلیل حمایت نمی‌کنیم؛ نخست اینکه حماس تحت فرماندهی او و ژنرال‌های نظامی او کاملا متفاوت با قبل هستند و این نوع از رهبران خلاق در طراحی و اجرا با اعصاب آهنین، از دست دادنشان نتیجه بسیار منفی خواهد داشت، زیرا این نوع رهبران به آسانی تکرار نمی‌شوند.

دوم، اینکه بیشتر رهبران عربی که این روزها حاکم هستند بسیار بدتر از همتایان سابق خود هستند. ما اینجا از رهبران تاریخی مانند «جمال عبدالناصر» سخن نمی‌گوییم اما رهبران غیرتاریخی که وارث تاج و تخت شده‌اند متاسفانه ضعیف و بی کفایت و سرسپرده آمریکا هستند و مسیر عادی سازی با رژیم اشغالگر را در پیش گرفتند.

مبارز نستوه السنوار به مثابه کابوس و خاری در چشم دشمنان خواهد ماند تا زمانی که خداوند شهادت را نصیبش کند، زیرا او جنگ را برده و زلزله ای در رژیم غاصب ایجاد کرده و شوکت این رژیم و ارتشش و امنیت و ثبات آن را بر باد داده است. السنوار به عنوان نابغه ای ظاهر شده که آنها هرگز انتظارش را نداشتند در حالی که همتایان عرب السنوار، به دنبال جمع کردن پول، لذت جویی و راضی کردن آمریکا و دنباله روی کورکورانه از واشنگتن هستند.

پربیننده ترین خبرها