تحریف جنگ غزه از سوی «سی ان ان» صدای خبرنگاران آمریکایی را هم در آورد

تحریف جنگ غزه از سوی «سی ان ان» صدای خبرنگاران آمریکایی را هم در آورد
دوشنبه 14 اسفند 1402 - 11:19

روزنامه آمریکایی "اینترسپت" با انتشار گزارشی به تنش میان کارکنان و مدیران اجرایی تلویزیون سی‌ان‌ان بر سر نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه و تحریف جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه پرداخت.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش عربی 21، روزنامه اینترسپت در مقاله خود به نشستی که روز سیزدهم فوریه در دفتر سی‌ان‌ان در لندن تشکیل شد، اشاره کرده و نوشته است در این نشست که یک ساعت کامل به طول انجامید تمام کارکنان شبکه از جمله "کریستین امان‌پور" از مجریان و خبرنگاران باسابقه، مدیران اجرایی شبکه را درباره نحوه پوشش اخبار جنگ در غزه پاسخگو کردند.

کریستین امانپور با انتقاد شدید از سیاست‌های سردبیری این شبکه در پوشش خبری جنگ غزه، تأکید کرده که سی‌ان‌ان باید گزارشگران باتجربه‌تری را برای پوشش جنگ به منطقه می‌فرستاد.

سایر خبرنگاران نیز انتقادات شدیدتری بیان کردند، از جمله یکی از گزارشگران که سال گذشته در لبنان کار می‌کرد، در این جلسه گفت که سی‌ان‌ان "بارها و بارها تریبون را در اختیار کسانی قرار داد که یا خواستار مرگ من بودند یا الفاظی غیرانسانی در مورد من و امثال من به کار می‌بردند".

همچنین بسیاری از کارمندان سی‌ان‌ان از جمله کارمندان رده‌بالا گفته‌اند که به دلیل عملکرد این تلویزیون درخصوص نحوه پوشش رسانه‌ای جنگ غزه احساس تحقیر، خجالت و شرمندگی می‌کنند.

روزنامه آمریکایی اینترسپت خاطرنشان کرد، یکی از موضوعاتی که بارها مورد انتقاد کارمندان سی‌ان‌ان قرار گرفته و مطرح شده، این است که اخبار مربوط به رژیم اشغالگر و فلسطین تقریبا از طریق دفتر این تلویزیون در قدس اشغالی گزارش می‌شود. بر این اساس، سی‌ان‌ان این پروتکل را از تابستان گذشته گسترش داد و عنوان آن را به "چشم دوم" تغییر داد؛ امری که نه تنها پوشش اخبار غزه را کُند می‌کند بلکه این اخبار از سوی خبرنگاران مستقر در قدس اشغالی و تحت کنترل و سانسور شدید رژیم اشغالگر بازتاب داده می‌شود.

تلویزیون سی‌ان‌ان مانند بسیاری از سازمان‌های بزرگ رسانه‌ای، به دلیل نحوه پوشش اخبار جنگ جاری در غزه، در معرض انتقادهای داخلی و خارجی نیز قرار گرفته است و بسیاری این شبکه را متهم می‌کنند که رنج آوارگان فلسطینی را کوچک می‌شمارد و روایت‌های اسرائیلی را بی‌چون و چرا برجسته می‌کند.

در بارزترین مثال، سی‌ان‌ان قتل‌عام شنیع و وحشتناک بیش از یک‌صد فلسطینی گرسنه از سوی رژیم اشغالگر را "هرج و مرج صرف" توصیف کرده است. در اوایل ماه جاری میلادی، روزنامه انگلیسی "گاردین" در گزارشی به اظهارات چند تن از کارکنان تلویزیون سی‌ان‌ان استناد کرد که آنها عملکرد این تلویزیون در پوشش اخبار جنگ غزه را "بدترین رویه رسانه‌ای" توصیف کرده‌اند.

یکی از کارمندان سی‌ان‌ان گفت:‌ "به دلیل تعصب و جانبداری سی‌ان‌ان از اسرائیل، بیشتر گزارش‌ها از ابتدای جنگ مورد تحریف واقع می‌شوند، بالاخره اینکه، سی‌ان‌ان در ارتباط با نوع پوشش جنگ غزه- اسرائیل، به مرحله بی‌اخلاقی رسانه‌ای سقوط کرده است. "

از سوی دیگر، با استناد به گفته‌های کارمندان سی‌ان‌ان و ده‌ها یادداشتی که روزنامه گاردین به آنها دست یافته است، پخش روزانه اخبار جنگ باید در چارچوب توصیه‌ها و دستورالعمل‌های دفتر مرکزی سی‌ان‌ان در آتلانتا باشد که معیارهای سختگیرانه‌ای را برای پوشش خبری در نظر گرفته است و این دستورالعمل‌ها شامل ممنوعیت استناد به روایت‌های حماس یا هر شخصیت فلسطینی است در حالی‌که، بیانیه‌ها و اظهارات رسمی تل‌آویو بدون هیچ محدودیت و دخل و تصرفی در اولویت و معیار گزارش‌ها قرار می‌گیرد.
در همین حال روزنامه گاردین نیز به نقل از کارکنان این نهاد رسانه‌ای نوشته است:‌ فشار مدیران این شبکه تلویزیونی (سی ان ان) باعث شده که یک‌سری گزارش‌های ساده‌لوحانه‌ای منتشر شود که نمی‌توان آنها را مورد تایید قرار داد و از سوی دیگر، دیدگاه و خواست فلسطینیان را نادیده گرفته است.

خبرنگاران در اتاق‌های خبر در ایالات متحده و دفاتر این شبکه در خارج از کشور می‌گویند که به دلیل تصمیم‌گیری‌ها و فرآیندهای تایید گزارش‌هایی که رویکردی مغرضانه در قبال پرداختن به عملیات حماس در هفتم اکتبر و پاسخ اسرائیل به آن دارند، برنامه‌های خبری تحریف می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها