دبیرکل سازمان همکاری اسلامی: جهان، اسرائیل را برای اجرای حکم دیوان لاهه تحت فشار بگذارد

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی: جهان، اسرائیل را برای اجرای حکم دیوان لاهه تحت فشار بگذارد
سه شنبه 15 اسفند 1402 - 21:01

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی امروز (سه شنبه) از همه کشورهای جهان خواست تا رژیم اسرائیل را برای پایبندی کامل به حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره پایان دادن به نسل کشی فلسطینی ها تحت فشار قرار دهند.

العالم - عربستان سعودی

«حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو در شهر جده با محوریت جنگ غزه گفت: تجاوز رژیم اسرائیل به غزه هر روز شدیدتر می شود و این رژیم همه قوانین و عرف های بین المللی را زیر پا می گذارد و مرتکب جنایت علیه بشریت می شود.

حسین ابراهیم طه افزود: از همه کشورهای جهان می خواهیم رژیم اسرائیل را برای پایبندی کامل به حکم دیوان بین المللی دادگستری در لاهه درباره پایان دادن به نسل کشی فلسطینی ها تحت فشار قرار دهند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اقدام برخی از کشورها در زمینه قطع کمک هایشان به آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، گفت: تصمیم این کشورها را با نگرانی دنبال می کنیم و این اقدام را به منزله مجازات دسته جمعی فلسطینی ها می دانیم.

نشست وزرای خارجه کشورهای اعضای «سازمان همکاری اسلامی» در شهر جده امروز سه شنبه با محوریت جنگ غزه بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس آغاز به کار کرد.

«فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در افتتاحیه این نشست اظهار داشت: زمان به رسمیت شناختن جهانی کشور فلسطین فرا رسیده است و جامعه بین‌الملل باید مسوولیت‌های خود را برای حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از آوارگی اجباری در غزه انجام دهد.

وزیر خارجه عربستان گفت: جامعه جهانی همچنان قادر به توقف کشتار در باریکه غزه نیست و ما نسبت به تلاش‌ها برای تضعیف اعتماد و از بین بردن نقش مهم آنروا در غزه هشدار می‌دهیم.

وی افزود: ما به صراحت بر ضرورت پایان دادن رنج ملت فلسطین و توانمندسازی آنها برای تشکیل کشور خود تاکید می‌کنیم و معتقد هستیم که برای حفاظت از غیرنظامیان هیچ جایگزینی برای آتش‌بس فوری در باریکه غزه وجود ندارد.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در جریان این نشست گفت: گرسنگی دادن به اهالی غزه بخشی از جنگ نسل‌کشی اسرائیل است و ۸۰ درصد از گرسنه ترین کودکان جهان امروز در باریکه غزه زندگی می‌کنند.

المالکی افزود: اوضاع در کرانه باختری و قدس نیز بهتر از باریکه غزه نیست و نظامیان رژیم اشغالگر عملیات آدم ربایی و بازداشت گسترده‌ای را علیه فلسطینیان در کرانه باختری آغاز کرده اند.

وی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد که در شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری شرکت کنند؛ چراکه نظامیان رژیم اشغالگر به رغم تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری در این زمینه، همچنان با بی‌اعتنایی کامل به انسانیت و اخلاق به جنایات خود ادامه می‌دهند.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه تاکید کرد: ما باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم و به کشورهایی که اسرائیل را مسلح می‌کنند، پیام بدهیم که این تبانی عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت و نسل‌کشی در فلسطین تهدیدی برای تمام جهان است.

سازمان همکاری اسلامی پیشتر نیز به منظور بررسی تحولات وضعیت غزه در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۲۶ مهر ۱۴۰۲) نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی خود را در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در جده عربستان برگزار کرده بود.

رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) جنگی ویرانگر علیه ساکنان باریکه غزه به راه انداخته است که علاوه بر بروز یک فاجعه انسانی بی‌سابقه و تخریب گسترده زیرساخت‌ها، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشتر آنها کودک و زن هستند شهید شدند. این جنایات موجب شد تا مقامات تل آویو به اتهام «نسل‌کشی» به دیوان بین‌المللی دادگستری معرفی شوند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها