شکست نتانیاهو در غزه، تهدیدی برای حضور مجدد نتانیاهو در کاخ‌سفید + فیلم

پنج‌شنبه 24 اسفند 1402 - 11:52

«طلال عطریسی»، استاد دانشگاه بیروت و تحلیگر سیاسی تأیید کرد که شکست نتانیاهو در جنگ علیه غزه به ضرر بایدن در انتخابات 2024 ریاست جمهوری آمریکا تمام می‌شود.

العالم - فلسطین اشغالی

طلال عطریسی در گفت و گو با شبکه خبری العالم در برنامه «مع الحدث» با اشاره به اینکه بین واشنگتن و نتانیاهو تعارض منافع وجود دارد، نه اختلاف نظر، گفت: آمریکا به طور کامل به امنیت رژیم صهیونیستی و عدم فروپاشی آنها متعهد است، اما جنگ وحشیانه رژیم در غزه بر سیاست در آمریکا نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد دولت آمریکا امروز فشار افکار عمومی داخلی و بین‌المللی را احساس کرده است و به این مسئله پی برده است که شانس بایدن برای حضور مجدد در کاخ سفید در سایه جنگ در غزه کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد که باوجود اینکه بایدن به دنبال حذف حماس است اما نسل کشی در غزه را عاملی منفی در میزان محبوبیت خود می‌داند، در نتیجه از نتانیاهو درخواست کرده است تا فضای ارسال کمک‌های بشر دوستانه افزایش یابد.

وی تاکید کرد که نتانیاهو با وجود حمایت آمریکا نتوانست در عرصه میدانی به دست‌آوردی برسد، این موضوع در کنار نسل‌کشی در غزه بر سرنوشت سیاسی بایدن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

طلال عطریسی در خصوص کمپین رسانه‌ای و سیاسی آمریکا در غزه خاطرنشان کرد: ممکن است از طریق آن بایدن می‌خواهد به آمریکایی ها بگوید من هر کاری از دستم بر می‌آمد برای آتش‌بس در غزه انجام دادم؛ البته این ریاکاری است یعنی من هر کاری از دستم بر می‌آمد، انجام دادم هرچند نتانیاهو پاسخی نمی‌دهد، نمی‌توانم بر «اسرائیل» فشار بیاورم و نمی‌توانم وجهه آن را تخریب کنم.

وی افزود بایدن می‌خواهد با توجیه خود، همه مسئولیت‌ها را به عهده نتانیاهو بگذارد، زیرا همه می‌دانند که اگر بایدن بخواهد جنگ را متوقف کند، نتانیاهو مجبور به توقف جنگ خواهد شد. بایدن می‌تواند ارسال سلاح را متوقف کند و حمایت سیاسی از نتانیاهو را بردارد اما تاکنون فشار ملایمی اعمال کرده است.

وی در پایان افزود: انتشار گزارش های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه حماس می تواند سال ها بجنگد، اعلام شکست حمله رژیم اسرائیل به رهبری نتانیاهو است، یعنی شما نتوانسته اید کاری انجام دهید و هر کاری که تاکنون انجام داده اید، بی نتیجه بوده است ؛ بنابراین باید آنچه را که آمریکا از شما می خواهد، بپذیرید.

پربیننده ترین خبرها