رزمایش سه‌جانبه تأمین و تقویت امنیت دریایی/ دریادار ایرانی: در آینده کشورهای بیشتری در این رزمایش مشارکت خواهند کرد

پنج‌شنبه 24 اسفند 1402 - 16:46

رزمایش مشترک کمربند امنیتی دریایی 2024 با حضور یگان‌های نیروی دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند به پایان رسید، از جمله اهداف این رزمایش، مقابله با تروریسم دریایی و بالا بردن آمادگی نیروهای شرکت‌کننده بود.

العالم - ایران

رزمایش مشترک کمربند امنیتی دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند، با رژه دریایی یگان‌های شناور سطحی شرکت کننده در رزمایش از مقابل ناوشکن «جماران» پایان یافت.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار شبکه العالم گفت: «امروز برای پنجمین سال متوالی این رزمایش مشترک را به پایان رساندیم و شاهد تفاوت چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته بودیم. سعی کردیم جدیدترین محصولات خود را در حوزه دریایی معرفی کنیم. در طی مراحل مختلف این مانور، پس از استقرار نیروهای شرکت‌کننده در محل‌های تعیین‌شده، مرحله تاکتیکی، آموزش شلیک از کشتی‌ها و بالگردها، آزادسازی کشتی‌های ربوده‌شده، انجام شد. همه این تمرینات از آمادگی نیروهای دریایی شرکت‌کننده حکایت دارد.

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ گفت: «همه شناورهای شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران رژه رفتند.»

در این رژه، یگان‌های شناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل ناوشکن‌های سهند، جماران، بایندر و ناوهای بهرگان و نایبند و ناوهای موشک‌انداز زره، سیرجان و دلوار و همچنین شناور شهید ناظری، ناو شهید محمودی و شناورهای تندرو و همچنین ناوگروه چین شامل ناوشکن نانینگ و ناوگروه روسیه شامل آدمیرال گورشکوف و شناور پشتیبانی کاما حضور داشتند.

مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه، امسال برای پنجمین سال متوالی با شعار «با هم برای برقراری صلح و امنیت» با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش و سپاه به همراه شناورهای رزمی نیروی دریایی چین و روسیه از روز سه شنبه ۲۲ اسفندماه در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز و تا امروز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه پایان یافت.
هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت کننده و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.

هدف از این رزمایش ارتقای همکاری‌های امنیتی و نظامی تهران با پکن و مسکو و افزایش آمادگی برای مقابله با چالش‌ها و اهدافی استراتژیک از جمله تأثیر مثبت گسترش ثبات در منطقه بود و ایران و شرکای آن این نوع همکاری‌های نظامی را فرصتی مناسب برای انتقال تجربیات و تخصص بین نیروهای دریایی طرف‌های شرکت‌کننده می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها