محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است
شنبه 1 ارديبهشت 1403 - 17:55

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند.

العالم - فلسطین اشغالی

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین (وفا) گفت که استفاده آمریکا از حق تو علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد، موضعی ناامیدکننده، تاسف‌بار، شرم‌آور، غیرمسوولانه و غیرقابل توجیه است.

وی تاکید کرد که این اقدام آمریکا، تجاوز آشکار به حقوق ملت فلسطین، تاریخ، سرزمین و مقدسات آن و نیز به چالش کشیدن اراده جامعه جهانی است.

محمود عباس با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا همچنان با ملزم کردن اسرائیل به توقف نسل‌کشی مخالفت می‌کند. حتی از این رژیم حمایت تسلیحاتی و مالی به عمل می‌آورد و در محافل بین‌المللی علیه ملت فلسطین موضع‌گیری می‌کند که این مواضع به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان نیست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه آمریکا باید بداند که خاورمیانه بدون حل عادلانه مساله فلسطین هرگز ثبات نخواهد داشت، همچنین تأکید کرد: قدس اعم از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی آن خط قرمز است و هرگز به احدی اجازه عبور از آن داده نخواهد شد. سیاست یک بام و دو هوا و حمایت از تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین هرگز چیزی را تغییر نخواهد کرد.

محمود عباس با توصیه به دولت آمریکا برای تجدیدنظر در سیاست‌های غلط خود، درباره عدم حل مساله فلسطین و پیامدهای آن بر کل منطقه هشدار داد و دولت آمریکا را مسوول نابسامانی اوضاع در منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد که از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۲ عضو به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس به آن رای ممتنع دادند.

کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و روز پنجشنبه خواستار طرح آن در نشست شورا شد.

کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد اما سرانجام این نشست عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

پربیننده ترین خبرها