گسترش تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکایی به اروپا + ویدیو

گسترش تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکایی به اروپا + ویدیو
شنبه 8 ارديبهشت 1403 - 12:53

تشدید اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا در واکنش به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، جرقه تظاهرات مشابهی را در بیشتر کشورهای اروپایی از جمله در فرانسه، آلمان و ایتالیا زد و حتی دامنه فعالیت‌های اعتراضی به خارج از این قاره نیز کشیده است.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش، بیش از ۶ ماه از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد. در این بازه، اگرچه سازمان‌های بین‌المللی از جمله جامعه جهانی، صرفا به ابراز نگرانی بسنده کرده و خواستار پایان این جنگ شده‌اند، ولی در عمل زور سیاسی آمریکا و لابی‌های رژیم صهیونیستی حتی بر تصمیمات و بیانیه‌های این نهادها چربیده و نتیجه آن، تداوم جنایت نسل‌کشی در این باریکه تحت محاصره می باشد.
کالیفرنیاتظاهرات در کالیفرنیا

سکوت و انفعال سازمان ملل در مقابل جنایات صهیونیست‌ها در غزه، که چهره واقعی استکبار را عریان کرده صدای اعتراض و نارضایتی نخبگان، دانشگاهیان و قشر فرهیخته حتی در آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی را در آورده است.

رسانه‌ها صحنه‌های پرتنشی را از محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه منهتن نیویورک سیتی-از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آمریکایی است که طبق رتبه‌بندی ۲۰۲۳ شانگهای در رتبه هشتم جهان قرار داردـ، دانشگاه بوستون، دانشگاه تگزاس، آستین و برخی دیگر به تصویر کشیده‌اند.
امریکافعالان معترض، با برپایی تحصن‌ها و برپایی تظاهرات‌ گسترده خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ غزه و همچنین قطع روابط دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی و همینطور شرکت‌هایی هستند که از این جنگ سود می‌برند.

به دنبال تظاهرات دانشجویان آمریکایی پلیس روند برچیدن چادرهای تحصن‌کنندگان را آغاز کرده و شماری از دانشجویان معترض را نیز بازداشت کرده است.

تگزاساز زمان آغاز جنگ، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ غزه بوده است اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است.

فرانسه

گزارش‌ها از فرانسه نیز حاکی‌ست که دانشجویان با الگو گرفتن از اعتراضات در دانشگاه‌هایی مثل کلمبیا و نیویورک، اقدام به برپایی چادرهایی در حمایت از غزه کرده‌اند، و مانع از ورود اساتید و دانشجویان دیگر به پردیس دانشگاه معتبر سوربن شدند. طبق گزارش CNN، ده‌ها افسر پلیس با لباس ضد شورش بیرون یکی از ساختمان‌های دانشگاه حضور دارند و به نظر می‌رسد در حال آماده شدن برای تخلیه محل هستند.

.

تظاهرات حامییان فلسطین، در موسسه مطالعات سیاسی پاریس موسوم به Sciences Po، که "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیرش "گابریل آتال" از آن فارغ التحصیل شده اند، یک روز دراماتیک را برای این دانشگاه ثبت کرده است.

آلمان

در آلمان، نیز پلیس روز جمعه برای تخلیه کمپ اعتراضی طرفداران فلسطینی که از اوایل آوریل در خارج از ساختمان دفتر صدراعظم در برلین برپا شده، اقدام کرد.

.

این کمپ شامل حدود 20 چادر است که هر چادر حدود 20 نفر را در خود جای داده است. تحصن‌کنندگان خواستار توقف ارسال تسلیحات آلمانی به ارتش رژیم اشغالگر هستند.

استرالیا

در استرالیا، دانشجویان دانشگاه سیدنی روز سه‌شنبه کمپ‌هایی برای حمایت از فلسطین برپا کردند و تا روز جمعه به اعتراضات خود ادامه دادند. دانشجویان دانشگاه ملبورن نیز روز پنجشنبه در چمنزار جنوبی پردیس اصلی چادر برپا کردند.

ایتالیا

در ایتالیا نیز دانشجویان دانشگاه ساپینزا در روزهای 17 و 18 آوریل دست به تظاهرات، تحصن و اعتصاب غذا زدند.

بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، پلیس با دانشجویان مقابل دانشگاه ساپینزا درگیر شد.

دانشجویان دانشگاه وارویک نیز با برگزاری تظاهرات، خواستار تعلیق روابط با رژیم اسرائیل شدند.

پربیننده ترین خبرها