اردن: اگر لغو توافق صلح با اسرائیل به نفع فلسطین باشد، در این کار تردید نمی‌کنیم

اردن: اگر لغو توافق صلح با اسرائیل به نفع فلسطین باشد، در این کار تردید نمی‌کنیم
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 - 09:41

وزیر امور خارجه اردن روز شنبه گفت که اگر لغو توافقنامه صلح امضا شده با صهیونیست‌ها در سال ۱۹۹۴ به نفع فلسطین باشد، پادشاهی اردن در لغو آن تردیدی نخواهد داشت.

العالم - اردن

این اظهارات «ایمن صفدی»، وزیر امور خارجه اردن روز شنبه در یک جلسه گفت‌وگو در امان، پایتخت این کشور مطرح شد.

در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴، رژیم صهیونیستی و اردن معاهده صلحی را تحت نظارت آمریکا امضا کردند، اما روابط دو طرف به دنبال تشدید تجاوزات مکرر این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی به طور کلی و شهر قدس و مسجد الاقصی به طور خاص، شاهد چندین بحران بوده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی رسمی المملکه، الصفدی گفت: اردن برای دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر، توافقنامه صلح را در چارچوب جمعی عربی امضا کرد.

وزیر خارجه اردن افزود: اردن پس از امضای توافقنامه اسلو (۱۹۹۳) توسط برادران‌مان در تشکیلات خودگردان فلسطین، این توافق را امضا کرد.

وی ادامه داد: اردن از آن زمان از این توافق برای خدمت به ملت برادر فلسطین و همچنین برای حفظ منافع‌مان استفاده می‌کند.

الصفدی با اشاره به «شنیدن درخواست‌های بسیاری برای لغو توافقنامه صلح»، پرسید: «از این توافق چه کسی سود می‌برد؟ چه فایده‌ای دارد؟»

وی توجیه کرد: «توافقنامه صلح زمین‌های اشغالی را به ما بازگرداند، مرزهای ما را مشخص کرد و نقش ویژه‌ای برای پادشاهی هاشمی اردن در مدیریت اماکن مقدس اسلامی و مسیحی قائل شد. اگر این نقش نبود، اسرائیل از طریق این خلأ به منظور تحمیل حاکمیت و مدیریت خود بر اماکن مقدس نفوذ می‌کرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن تاکید کرد: «اگر لحظه‌ای فکر می‌کردیم که لغو توافق صلح به خدمت به مردم فلسطین، حفاظت از اردن یا به انجام نقشش کمک می‌کند، دریغ نمی‌کردیم.»

پربیننده ترین خبرها