جزییات متن پیشنهادی رژیم صهیونیستی به حماس برای آتش بس

جزییات متن پیشنهادی رژیم صهیونیستی به حماس برای آتش بس
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 - 14:55

منابع رسانه ای متن پیشنهادی رژیم صهیونیستی به جنبش حماس به منظور برقراری آتش بس در باریکه غزه را منتشر کردند.

العالم - فلسطین

بنابر گزارش الاخبار،‌ متن پیشنهادی رژیم صهیونیستی به جنبش حماس برای برقراری آتش بس در باریکه غزه روز جمعه گذشته (7 اردیبهشت ماه) از طریق میانجی گران مصری در اختیار رهبران حماس قرار گرفته است.

در این متن ۳ مرحله ای، پیشنهاد شده که تمام اسرای اسراییلی موجود در باریکه غزه (چه زنده و چه مرده) آزاد و آرامش مداوم به باریکه غزه بازگردد.

بنابر گزارش های رسانه ای متن پیشنهادی رژیم اسراییل به این شرح است:

مرحله اول (40 روز) با امکان تمدید:

■ توقف موقت عملیات نظامی متقابل بین دو طرف و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به سمت شرق و دور از مناطق پرجمعیت به منطقه ای نزدیک به مرز در تمام مناطق باریکه غزه (به استثنای منطقه موسوم به وادی غزه).

■ توقف عملیات هوایی (نظامی و شناسایی) در باریکه غزه به مدت 8 ساعت در روز و به مدت 10 ساعت در روزهای آزادی و مبادله بازداشت شدگان و اسرا.

■ بازگشت غیرنظامیان آواره به مناطق زندگی خود

■ در روز هفتم (پس از آزادی همه زنان اسیر اسراییلی)، نیروهای رژیم صهیونیستی از خیابان الرشید به سمت شرق در امتداد خیابان صلاح الدین عقب نشینی می کنند، به نحوی که ورود کمک های بشردوستانه را تسهیل کند. بازگشت غیرنظامیان آواره غیرمسلح به مناطق زندگی خود و آزادی رفت و آمد غیرنظامیان در تمام مناطق باریکه غزه.

■ در روز بیست و دوم (پس از آزادی دو سوم بازداشت شدگان)، نیروهای اسرائیلی از مرکز باریکه غزه (به ویژه محور شهدای نتزاریم و محور دوربرگردان کویت) در شرق جاده صلاح الدین به منطقه ای نزدیک مرز عقب نشینی می کنند. طوری که غیرنظامیان آواره مجاز به بازگشت به محل زندگی خود در شمال باریکه غزه خواهند بود.

■ تسهیل ورود مقادیر پرحجم و مناسب کمک‌های بشردوستانه، مواد امدادی و سوخت (500 کامیون، از جمله 50 کامیون سوخت، 250 کامیون به شمال)، از جمله سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی ایستگاه برق و تجارت و تجهیزات مورد نیاز برای آوار برداری، و بازسازی و راه اندازی بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و نانوایی ها در هر منطقه از باریکه غزه. این امر در تمام مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

تبادل زندانیان و زندانیان بین دو طرف:

حماس حداقل 33 زندانی (اسیر) مرد و زن را آزاد می کند، از جمله تمامی بازماندگان اسراییلی از جمله زنان (غیر نظامی و سرباز)، کودکان (افراد زیر 19 سال)، افراد مسن (بالای 50 سال) و بیماران و مجروحان.

حماس تمامی زندانیان (اسیران) زنده اسرائیلی، از جمله زنان و کودکان غیرنظامی (زیر 19 سال) را آزاد می کند در مقابل، «اسرائیل» به ازای هر زندانی اسرائیلی که آزاد می شود، 20 کودک و زن فلسطینی را بر اساس لیست های ارائه شده توسط حماس بر اساس قدیمی ترین بازداشت ها آزاد می کند.

حماس تمام اسرای زنده اسراییلی اعم از افراد مسن (بالای 50 سال)، بیماران و مجروحان را آزاد می کند در مقابل، «اسرائیل» 20 زندانی مسن (بالای 50 سال، بیماران و مجروحان) را آزاد می کند که باقیمانده مدت محکومیت آنها از 10 سال بیشتر نباشد.

حماس تمام سربازان زن اسرائیلی را که در قید حیات هستند (و در تاریخ 7/10/2023 در خدمت سربازی فعال بودند) آزاد می‌کند و در عوض، تل آویو به ازای هر سرباز زن اسرائیلی که آزاد می‌شود، 40 زندانی را از زندان‌های خود آزاد می‌کند (20 نفر محکوم به حبس ابد و 20 نفر محکومی که بیش از ۱۰ سال از زمان محکومیتش باقی نمانده باشد) بر اساس لیست های ارائه شده توسط حماس، مشروط به این که نباید از 200 اسم بیشتر شود. هر یک از زندانیانی که به حبس ابد محکوم شده و آزاد می شوند می توانند به غزه یا خارج باریکه غزه بروند.

جدول زمانبندی مبادله بازداشت شدگان و زندانیان بین دو طرف در مرحله اول:

حماس 3 زندانی اسرائیلی را در روز اول توافق آزاد می کند و پس از آن حماس هر سه روز یکبار 3 زندانی دیگر را آزاد می کند، از همه زنان (غیر نظامی و سرباز) تا روز سی و سوم، «اسرائیل» همان موارد توافق شده را آزاد می کند . حداکثر تا روز هفتم ، حماس فهرستی از تمامی بازداشت شدگان باقیمانده (علاوه بر 33 نفر ذکر شده) از دسته‌های فوق الذکر ارائه می‌کند، مشروط بر اینکه در روز سی و چهارم ، آزاد شوند. بسته به تعداد زندانیان باقیمانده، توقف عملیات نظامی برای چند روز تمدید خواهد شد (یک روز دیگر برای هر زندانی دیگری که آزاد می شود. در عوض، طرف اسرائیلی همان تعداد اسیران فلسطینی را که توافق شده در زندان های «اسرائیل» آزاد می کند).

اسرائیل متعهد می شود اسرای آزاد شده فلسطینی را به خاطر همان اتهاماتی که قبلاً به خاطر آنها دستگیر شده بودند بار دیگر بازداشت نکند.

حداکثر تا شانزدهمین روز از مرحله اول (و پس از آزادی نیمی از بازداشت شدگان) گفتگوهای غیرمستقیم بین دو طرف در خصوص توافق بر سر تمهیدات لازم برای بازگشت آرامش پایدار آغاز خواهد شد.

سازمان ملل متحد، آژانس‌های مربوطه آن و سایر سازمان‌های بین‌المللی کار خود را در ارائه خدمات بشردوستانه در تمام مناطق باریکه غزه انجام می‌دهند و این امر در تمام مراحل توافق ادامه دارد.

آغاز بازسازی زیرساخت ها (برق، آب، فاضلاب، ارتباطات و جاده ها) در تمام مناطق باریکه غزه و هماهنگی جهت ورود تجهیزات لازم برای امداد و آواربرداری در تمام این مراحل وجود خواهد داشت.

همچنین تدارکات و ملزومات لازم برای ایجاد اردوگاه و سرپناه برای اسکان آوارگانی که در طول جنگ خانه های خود را از دست داده اند تهیه خواهد شد. از روز چهاردهم، تعداد توافق شده ای از نیروهای نظامی مجروح اجازه عبور از گذرگاه رفح برای دریافت خدمات درمانی را خواهند داشت.
در این متن پیشنهادی که امریکا قطر و مصر به عنوان ضامن اجرای آن اعلام شده اند، همچنین ۲ مرحله دیگر برای مبادله اجساد اسیران جان باخته و نیز یک مرحله برای بازسازی ۵ ساله باریکه غزه در نظر گرفته شده است.

پربیننده ترین خبرها