در سایه عدم پیشرفت روند عادی‌سازی روابط؛

ریاض و واشنگتن در حال بررسی یک طرح جایگزین هستند

ریاض و واشنگتن در حال بررسی یک طرح جایگزین هستند
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 - 19:30

با توجه به عدم حصول پیشرفت در روند عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل که ناشی از پیامدهای پیچیده جنگ غزه است، عربستان سعودی و آمریکا درحال بررسی یک طرح جایگزین هستند.

العالم - عربستان

بر اساس گزارش گاردین، دولت آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد، به دنبال بهره‌برداری از یک فرصت تاریخی از طریق امضای توافقنامه با عربستان سعودی است اما درعین حال درخصوص درصد موافقت کنگره آمریکا با چنین توافقنامه‌ای نیز نگران است.

در این گزارش آمده است: بر اساس طرح جایگزین، آمریکا و عربستان سعودی یک توافقنامه دفاعی دوجانبه امضا می‌کنند و آمریکا در ساخت صنعت انرژی هسته‌ای غیرنظامی عربستان به این کشور کمک می‌کند و واشنگتن همچنین همکاری سطح بالایی در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور با ریاض خواهند داشت.

موضوع عادی‌سازی رژیم اسرائیل با عربستان در بحبوحه جنگ جاری در نوار غزه مطرح شد تا براساس آن، آمریکا به رژیم اسرائیل از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ علیه نوار غزه فشار بیاورد و سران رژیم اسرائیل با آن موافقت کنند و در مقابل، تل‌آویو یک پیروزی راهبردی از طریق عادی‌سازی روابط با ریاض بدست آورد.

"فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان سعودی نیز به نوبه خود گفت که انتظار می‌رود "در آینده نزدیک" توافقات دوجانبه بین عربستان و آمریکا منعقد شود.

وی در رابطه با موضوع فلسطین نیز گفت: باید یک مسیر واقعی به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی، قابل اعتماد و غیرقابل بازگشت وجود داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها