نمایشگاه اینوتکس ایران بحران تحریم را به فرصتی برای موفقیت تبدیل کرد + فیلم

چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - 19:21

جوانان ایران علیرغم تحریم‌های بیش از 4 دهه، با سلاح‌ علم و فناوری توانستند بحران‌ها را به فرصت‌هایی برای موفقیت، پیشرفت و توسعه تبدیل کنند.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار العالم از نمایشگاه اینوتکس ایران، نمایشگاه اینوتکس فضایی برای تبادل اطلاعات یا دانش فنی و تکنولوژی روز بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود و رهاوردهای زیادی را به ارمغان می‌آورد.

نکته متمایز این محصولات جدید بودن و نداشتن نمونه قبلی در کشور است و به دنبال فناوری‌های جدیدی که در این محصولات به کار رفته به‌خوبی توانسته‌اند با نمونه‌های مشابه خارجی که غالبا با قیمتی بسیار مناسب‌تر به فروش می‌رسند، رقابت کنند.

وحید محراب، مدیر عامل شرکت توسعه نرم‌افزار تنب با بیان اینکه این شرکت به‌صورت تخصصی در عرصه نرم‌افزار به‌ویژه حوزه مکانیک، هوافضا، دریا و رباتیک فعال هستیم، گفت: «ما در آستانه دو سالگی فعالیت این شرکت هستیم که سه محصول دانش‌بنیان هم داریم. ما دو نرم‌افزار در حوزه‌های هوافضا و دریا داریم که دانش‌بنیان هستند و همچنین یک ربات حمل ربات خودران هوشمند را هم داریم. این ربات‌ها می‌توانند به‌صورت هوشمند مسیریابی کرده و بعد از اینکه بار را پیدا کرده، آن را به محلی که باید منتقل می‌کنند.»

او ادامه داد: «در این ربات یک سرور بالادستی داریم که ناوگان را کنترل کرده و می‌تواند اعلام کند که کدام ربات، به سراغ کدام باری که باید‌ جابه‌جا شود، برود. یا کدام ربات به محصول مورد نظر نزدیک‌تر است و کدام ربات منتظر بماند. این ربات‌ها در کلاس‌های مختلف استفاده می‌شوند و ربات ما در کلاس 500 کیلوگرم است. از آنها در مباحثی مانند انبارداری، حمل پالت در بنادر، در ابتدای خط تولید خودروسازی، برای جابه‌جایی تخت‌ها یا دستگاه‌های بیمارستانی و... استفاده می‌شود.» محراب با بیان اینکه در این ربات‌ها از هوش مصنوعی استفاده شده، اظهار داشت: «از این طریق مسیرها در این ربات‌ها آپدیت می‌شود و بهینه‌ترین مسیر را برای تردد انتخاب می‌کنند و هیچ‌گونه محدودیت‌هایی برای مسیریابی وجود ندارد مگر اینکه خود کاربر برخی مسیرها را به‌عنوان مسیرهای ممنوعه برای ربات تعریف کند. در بحث کنترل ناوگان هم از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.»

مجتبی جباری پور « معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پرديس» به خبرنگار العالم گفت: «نمایشگاه اینوتکس از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. اینوتکس ۲۰۲۴ در سه بخش نمایشگاهی، رویدادهای تجاری و ترویجی و رویدادهای آنلاین برگزار می‌شود.»

جباری پور افزود: «در بخش نمایشگاهی، بازیگرانی که به نحوی در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور فعال هستند، حضور خواهند داشت که می‌توان به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، منتورها و مشاوران، مخترعان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اشاره کرد.»

وی در پایان سخنانش با اشاره به حضور ۴۵۰ شرکت و بازدید بیش از ۱۰۰ هزارنفری از اینوتکس ۲۰۲۳ گفت: «ارتباط مستقیم با هزاران بازدیدکننده، کارآفرین و مسئولان دولتی، اطلاع از آخرین تحولات فناورانه و تغییرات نوآوری در منطقه و کشف فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه‌گذار از جمله فرصت‌ها و ظرفیت‌های نمایشگاه اینوتکس خواهد بود.»

محسن کرامتی مدیر فنی و فروش شرکت دانش بنیان سپنتا پیشه پاسارگاد نیز به خبرنگار العالم گفت که این شرکت پیشرو در تولید مواد اولیه ترموپلاستیک الاستومر با رویکردی دانش بنیان، آمادگی تولید و تامین انواع آمیزه‌های پلیمری مهندسی در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع خودرو سازی، ساختمان، پزشکی، لوازم خانگی، لوازم ورزشی و ... را دارد. وی افزود: «این شرکت دانش‌بنیان انواع مواد ترموپلاستیک الاستومر (TPE, TPV, TPU) در سختی‌های مختلف را با برند انحصاری THERMOPEX تولید و عرضه می‌نماید.

پربیننده ترین خبرها