بررسی درخواست آفریقای جنوبی برای توقف حمله به رفح در دیوان بین المللی دادگستری

بررسی درخواست آفریقای جنوبی برای توقف حمله به رفح در دیوان بین المللی دادگستری
پنج‌شنبه 27 ارديبهشت 1403 - 09:29

دیوان بین المللی دادگستری در حال بررسی درخواست آفریقای جنوبی برای صدور دستور توقف حمله رژیم اشغالگر به رفح است.

العالم _ آفریقا

آفریقای جنوبی با "نسل کشی" توصیف کردن حمله اسرائیل به رفح، قصد دارد امروز پنجشنبه از دادگاه بین المللی دادگستری بخواهد که دستور توقف فوری این حمله را صادر کند.

دادگاه طی دو روز به سخنان وکلای ارشد پرتوریا گوش خواهد داد که از قضات خواهند خواست تا دستور آتش بس در غزه صادر کنند.

ماه ژانویه، دادگاه بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نسل‌کشی و امکان رساندن کمک‌ها به غزه انجام دهد.

با این حال دادگاه تا آنجا پیش نرفت که دستور آتش بس دهد. هم اکنون استدلال آفریقای جنوبی این است که وضعیت میدانی به ویژه در رفح، مستلزم اقدام جدید دادگاه است.

آفریقای جنوبی در گزارش خود اعلام کرد: همانطور که شواهد نشان می دهد، شیوه عملیات نظامی اسرائیل در رفح و دیگر نقاط غزه مصداق نسل کشی است.

احکام دیوان بین‌المللی دادگستری که به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند، از نظر قانونی لازم‌الاجرا است هرچند هیچ ابزاری برای اجرای این احکام ندارد.

آفریقای جنوبی از دیوان دادگستری بین‌المللی می‌خواهد تا سه دستور اضطراری یا «اقدامات موقت» صادر کند. این در حالی است که دادگاه همچنان به بررسی اتهام گسترده‌تر یعنی نقض کنوانسیون پیشگیری از جنایت نسل‌کشی توسط اسرائیل ادامه می‌دهد.

اقداماتی که پرتوریا از دادگاه درخواست می کند، عبارتند از نخست دستور عقب نشینی فوری اسرائیل و توقف حمله نظامی در رفح و دوم اقدام مؤثر اسرائیل تا امدادگران، خبرنگاران و بازرسان بدون مانع به غزه برسند.

در نهایت پرتوریا از دادگاه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اسرائیل گزارش‌هایی درباره اقداماتی ارائه کند که برای تبعیت از دستورات انجام می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها