درباره پایگاه "میرون" که در تیررس موشک‌های حزب‌الله لبنان است چه می‌دانیم؟

درباره پایگاه
چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 19:04

با توجه به حملات مکرر حزب‌الله به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی "میرون" در شمال فلسطین اشغالی و وقوع آتش‌سوزی‌ها در آن، سوالاتی درباره اهمیت این پایگاه مطرح می‌شود.

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه هوایی میرون بر فراز کوه جرمق (مرون) در شمال غرب شهر الخلیل واقع شده و با بیش از 1200 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین کوه فلسطین محسوب می‌شود و مشرف بر منطقه شمالی فلسطین اشغالی است و حدود 7 کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد.

پایگاه میرون که به‌عنوان مرکز جنگ الکترونیک رژیم صهیونیستی معروف است، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دارایی این رژیم در شمال سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود؛ این پایگاه تاکنون بارها زیر آتش مستقیم حزب‌الله لبنان رفته است.

تأسیسات قابل رؤیت و اولیه در آن نشان می‌دهد که وسعت این پایگاه بالغ بر ۱۵۰ هزار است که عمده مساحت آن متعلق به بخش اطلاعاتی و جاسوسی است.

از این پایگاه به‌عنوان مرکز اصلی نظارت و مدیریت نیروی هوایی اسرائیل نام می‌برند و ارتش اسرائیل سامانه‌هایی از پدافند هوایی و موشکی را در آن قرار داده است.

گفته می‌شود این پایگاه تنها مرکز مدیریت، مراقبت و کنترل هوایی در فلسطین اشغالی است که هیچ جایگزین اصلی برای آن وجود ندارد.

در حقیقت این پایگاه سازماندهی، هماهنگی و مدیریت تمامی عملیات هوایی به‌سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی حوزه شرقی دریای مدیترانه را بر عهده دارد و تعداد زیادی از افسران زبده رژیم صهیونیستی در این پایگاه فعالیت می‌کنند.

انهدام سامانه‌های نظارتی در داخل پایگاه به معنای سلب برتری اشغالگران در منطقه شمال فلسطین اشغالی، حوزه مدیترانه و مناطق تحت پوشش آن و همچنین مختل کردن توانایی جاسوسی از کشورهای منطقه است.

این پایگاه در آغاز تشدید تنش‌ها پس از عملیات طوفان الاقصی، با پارازیت سیستم‌های ناوبری هوایی (GPS) حملات پهپادی حزب الله را تحت تأثیر قرار داد، اما پس از انهدام بسیاری از سیستم‌های ارتباطی در پایگاه و سایر اماکن نظامی اشغالگر، پهپادهای مقاومت به حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی نفوذ کردند و با طی کردن مسافت‌های طولانی و با دقت زیادی به اهداف خود اصابت کردند.

پربیننده ترین خبرها