عطوان بررسی کرد

رمزگشایی از تاکتیک آمریکا برای آتش‌بس در غزه

رمزگشایی از تاکتیک آمریکا برای آتش‌بس در غزه
چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 09:29

تشدید تنش در جبهه شمالی، با افزایش حملات یمنی‌ها به ناوهای آمریکایی و اسرائیلی در دریاهای عرب، سرخ و مدیترانه و نیز اقیانوس هند همزمان شده و این عامل مهمی شده است که آمریکا به صورت دیوانه‌وار به تاکتیک آتش‌بس در باریکه غزه متوسل شود تا از این طریق، دست ارتش اشغالگر را برای حمله فراگیر به لبنان به امید نابودی حزب‌الله باز بگذارد.

العالم- فلسطین اشغالی

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر مطرح جهان عرب، روز گذشته در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" نوشت:‌ اینکه روز سه شنبه (دیروز)‌ آژیرهای خطر در "حیفا" به دنبال ورود دو پهپاد حزب‌الله لبنان به این شهر اشغالی، به صدا درآمد و شهرک‌نشینان اسرائیلی به سمت پناهگاه‌ها هجوم بردند تحولی بسیار خطرناک محسوب می‌شود و بستر را برای رویارویی تمام‌عیار در این جبهه فراهم می‌کند؛ زیرا عمق فلسطین اشغالی، چه در جنوب آن (غزه) و یا در شمالش (منطقه الجلیل) دیگر امن نیست و تحمل پیامدهای ناشی از آن، برای رژیم صهیونیستی غیرممکن شده است.

نکته قابل توجه این است که نفوذ دو پهپاد حزب‌الله از جنوب لبنان به حیفا، با سه تحول بزرگ در جبهه شمالی همراه بوده است:

اول: پدافند هوایی حزب‌الله موفق شد یک پهپاد پیشرفته اسرائیلی "هرمس 900" را که دو روز پیش به حریم هوایی لبنان نفوذ کرده بود، سرنگون کند.

دوم: ارتش اسرائیل اذعان کرده که حزب‌الله در روز سه‌شنبه ( دیروز) ۵۰ موشک برای بمباران پایگاه‌های نظامی اسرائیل و شهرک "کسرمین" در جولان اشغالی شلیک کرد که منجر به آتش‌سوزی‌های عظیم شده است.

سوم: یگان پادفند هوایی حزب‌الله فاش کرد که موشک‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارد که می‌تواند با هواپیماهای بال‌ثابت اسرائیلی مانند "اف ۱۶" و "اف ۱۵" مقابله کند و مانع از نفود آنها به حریم هوایی لبنان شود.

تشدید تنش در این جبهه، با افزایش حملات یمنی‌ها به ناوهای آمریکایی و اسرائیلی در سه دریای (عرب، سرخ و مدیترانه) و اقیانوس هند همزمان شده است که یکی از دلایل اصلی وضعیت فعلی آمریکا محسوب می‌شود که به صورت "دیوانه‌وار" به دنبال دستیابی به "آتش‌بس" در باریکه غزه است تا این آتش‌بس، دست ارتش اسرائیل را برای حمله فراگیر به لبنان به امید نابودی حزب‌الله باز بگذارد.

شلیک پهپادها به سمت حیفا، و موفقیت آنها در نفوذ به سامانه‌های دفاعی اسرائیل که قرار است بسیار پیشرفته باشند، پیام تهدیدی به رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل است و موید این واقعیت است که این شهر و دیگر شهرهای اشغالی فلسطین در تیررس حملات مقاومت قرار دارند و اینکه هرگونه گسترش جنگ و تجاوز به حریم لبنان، و ادامه جنگ نسل‌‌‌کشی علیه غزه به معنای تخریب کامل این شهرهای اشغالی خواهد بود.

مقاومت تا این لحظه از موشک‌های نقطه‌زن و سنگین خود، که تعدادشان در زرادخانه تسلیحاتی آن زیاد و طبق ارزیابی‌های اسرائیل بالغ بر ۲۰۰ هزار موشک است استفاده می‌کند. شاید ناکامی نتانیاهو در اجرای تهدیدهای خود برای بازگرداندن لبنان به عصر حجر، به دلیل آگاهی او از بزرگی پاسخ مقاومت اسلامی لبنان و خطر آن برای موجودیت رژیم اسرائیل باشد.

جنگ فرسایشی که مقاومت اسلامی لبنان آن را از زمان جنگ غزه، در شمال فلسطین اشغالی به راه‌انداخته و باعث وقوع آتش‌سوزی‌ها و ویرانی‌های مادی و معنوی شده است تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست را از الجلیل اشغالی به مناطق دور دست فراری داده است. این جنگ نمی‌تواند متوقف شود مگر اینکه جنگ نسل‌کشی و پاکسازی قومی در باریکه غزه متوقف شود.

این وضعیت چرایی هشتمین سفر "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه به امید دستیابی به آتش‌بسی در غزه، با میانجیگری کشورهای عربی به‌ویژه مصر و قطر، را شفاف می‌کند.

صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در باریکه غزه، که با مخالفت آمریکا روبه‌رو نشد، هرگز نمی‌تواند در عمل پیاده و اجرا شود و در آرشیو سازمان ملل که مملو از ده‌ها قطعنامه مشابه است قرار داده می‌شود. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد که مهم‌ترین آنها این است که مقاومت فلسطین، اگر چه از آن استقبال کرده است ولی فریب چنین قطعنامه‌هایی را نخواهد خورد و حمایت آمریکا از مذاکراتی که در دوحه و قاهره انجام می‌شود را باور نمی‌کند به‌ویژه اینکه رئیس‌جمهور بایدن میانجیگران عرب را تشویق کرده است که رهبران مقاومت (حماس و جهاد اسلامی)‌را تحت فشار قرار دهند تا به شروط اسرائیل تن دهند و اگر با این شروط مخالفت کنند رهبران آنها را قطر اخراج کند.

بعد از کشتار اردوگاه آوارگان فلسطینی "النصیرات" در غزه، که ارتش صهیونیست آن را در روز شنبه گذشته مرتکب شد و طی آن، موفق شد در اقدامی نمایشی، ۴ اسیر اسرائیلی را آزاد کند- جنایتی که بیش از ۳۰۰ شهید و ۷۰۰ مجروح بر جای گذاشت- می‌توان گفت که مذاکرت قاهره و دوحه که مورد حمایت آمریکا است دچار فروپاشی شده و اعتبار آن، به‌ویژه بعد از آن که مشارکت آمریکا و دستگاه‌های جاسوسی آن و بندر شناور آن در برنامه‌ریزی و اجرای این جنایت، با دلایلی موثق ثابت شد، از بین رفت.

نفوذ پهپادها به حیفا و شلیک ده‌ها موشک به شهرک‌های جولان اشغالی سوریه، افتادن سربازان اسرائیلی در کمین‌های مقاومت در غزه، تشدید اختلافات میان رهبران سیاسی اسرائیل و فروپاشی شورای اضطراری جنگی این رژیم، همگی نشانه‌هایی هستند که تایید می‌کنند پایان این رژیم اشغالگر نزدیک شده، و پیروزی نهایی مقاومت قریب‌الوقوع است و آنچه ما فعلا نیاز داریم صبر، استواری و بی‌اعتمادی بیشتر به آمریکا و میانجیگرها و نیز مذاکراتش است. ما معتقد نیستیم که این حقایق بر فرماندهان میدانی مقاومت در باریکه غزه که بزرگ‌ترین دستاورد فلسطینی در تاریخ "طوفان الاقصی" را ثبت کرده‌اند، پوشیده باشد.

پربیننده ترین خبرها