در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم؛

وزیر اطلاعات سابق: روش تأیید صلاحیت نامزدها برپایه اصول قانون اساسی است

وزیر اطلاعات سابق: روش تأیید صلاحیت نامزدها برپایه اصول قانون اساسی است
پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 11:00

وزیر اطلاعات سابق در باره روش تایید صلاحیت نامزدها گفت: هر کسی دیدگاه سیاسی خاص خود را دارد اما شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبات مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری می کند.

العالم - ایران

حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات سابق در گفتگو با برنامه "إيران تنتخب" (انتخابات ایران) شبکه خبری العالم درباره موفقیت کشور در خصوص طی فرایند عبور از مشکلات ناشی از فقدان ناگهانی شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران، عملکرد نهادهای قانونی در این زمینه و راه اندازی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مثل کوه استواری است که هیچ طوفانی در آن اثر ندارد.

علوی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران در عبور از مخاطرات، گفت: در ابتدای انقلاب که هنوز پایه های جمهوری اسلامی، قدرت نگرفته بود، یکباره 72 تن از مسئولان و مقامات خود و در رأس همه آنها، "شهید بهشتی" را از دست دادیم اما نه تنها نظام تضعیف نشد بلکه بیش از پیش قدرت گرفت و استحکام یافت. سپس تنها یک ماه بعد در انفجار دیگری در دفتر نخست وزیری، رئیس جمهور و نخست وزیر به شهادت رسیدند.

علوی تصریح کرد که چنین اتفاق‌هایی اگر در هر نظام دیگری می افتاد، قطعا دچار زلزله های بزرگی می‌شد اما جمهوری اسلامی نه تنها دچار زلزله نشد بلکه با شهادت این عزیزان، شاهد تبلور وحدت ملی و مشارکت گسترده مردم در انتخابات شد.

وی تأکید کرد، بسیاری فکر می کردند که با ارتحال امام خمینی (ره) رهبر انقلاب و شخصیت ها و مقامات جمهوری اسلامی، ایران دستخوش مشکلات بزرگی خواهد شد اما جمهوری اسلامی استوار و ثابت قدم در جای خود ماند و با حمایت مردم، مسیر خود را با بصیرت و قدرت ادامه داد.

علوی خاطرنشان کرد: پس از وقوع انفجارهایی که منجر به شهادت شهید بهشتی و شهید رجایی شد و بعد از آن، رحلت امام خمینی (قدس سره) می‌توانستند نظام را به دلیل نوپا بودن با بحران رو به رو کنند اما برعکس نظام قوی تر شد و امروز نیز با شهادت رئیسی و همراهانش شاهد حضور مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم و مردم در اینجا ثابت کردند که برای عبور از این حوادث آمادگی دارند.

وزیر اطلاعات سابق درباره روش کار شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزدها، عدالت و صلاحیت این شورا در برگزاری انتخابات سالمی که از رضایت همه مردم برخوردار باشد، گفت: هر شخصی دیدگاه سیاسی خاص خود را دارد و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبات مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری می کند.

علوی اظهار داشت: اگر به اختیار خودمان می‌خواستیم عمل کنیم، چه بسا نظام دیگری را در پیش می‌گرفتیم یا نامزدهای دیگری را انتخاب می‌کردیم یا بیشتر از 6 نفر را برای شرکت در انتخابات تأیید می‌کردیم. اما قانون اساسی چارچوب‌ها را تعیین کرده است و مردم در همین چارچوب در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی گفت: در این موضوع، قانون اساسی تعیین‌کننده است لذا نمی‌توان گفت که باید انتظارات همه مردم برآورده شود چون اساسا چنین چیزی در هیچ کشوری وجود ندارد. مردم در چارچوب قانون اساسی در انتخابات شرکت می‌کنند. در چنین حالتی مردم می توانند به نامزد مورد نظر خود رأی بدهند و ما به عنوان تحلیلگر سیاسی آرزو می کنیم که ای کاش دیدگاه‌های بیشتری می توانستیم داشته باشیم.

پربیننده ترین خبرها