تشریح ملاحظات جدید حماس درباره به توافق آتش بس

پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 13:02

عضو ارشد حماس تأکید کرد که این جنبش مواردی از جمله اشغال گذرگاه رفح و خط فیلادلفیا را به برگه پیشنهادات ششم ماه مه برای آتش بس و توقف حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به غزه اضافه کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

بسام خلف، عضو ارشد حماس، در گفت وگو با برنامه «مع الحدث» شبکه خبری العالم اظهار داشت: موارد جدیدی باید به توافقنامه آتش بس و توقف حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به غزه اضافه شود. آخرین‌بار که حماس با پیشنهاد میانجی‌گران موافقت کرد، حوادثی مثل اشغال گذرگاه رفح و خط فیلادلفیا توسط دشمن صهیونیستی رخ نداده بود.

وی توضیح داد: جزئیاتی وجود دارد که در قطعنامه شورای امنیت گنجانده نشده است و حماس خواستار بیان واضح این موارد است مانند گذرگاه رفح و خط فیلادلفیا که قبلاً اشغال نشده بودند.

گفتنی است که محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌.

بسام خلف در ادامه تصریح کرد: حماس بدون توجه به سخنان و موضع خصمانه بایدن رئیس جمهور آمریکا و نیز وزیر امور خارجه این کشور علیه مقاومت فلسطین، با قطعنامه سازمان ملل تعامل کرده و برای حماس قطعنامه سازمان ملل مدنظر است نه مواضع مقامات آمریکا.

عضو ارشد حماس در خصوص موارد توافق نیز اظهار داشت: حماس خواستار آتش‌بسی است که در قطعنامه شورای امنیت نیز تصریح شده است.

وی افزود: حماس خواهان عقب‌نشینی دشمن صهیونیستی تا مرز غزه قبل از آغاز حملات هفتم اکتبر (15 مهر ماه) و کمک‌رسانی به باریکه غزه است، مواردی که از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی رد شده اما حماس همچنان پیگیر آن است.

خلف با تاکید بر موافقت حماس با اکثر خطوط کلی مندرج در قطعنامه شورای امنیت، خاطرنشان کرد: هنوز جزئیات زیادی مانند زمان خروج یا مبادل اسرا، باقی مانده که باید روشن و مکتوب بیان شود.

وی در باره اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص اعمال فشار بر حماس برای پذیرش آتش‌بس، گفت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از اشاره به مسئولیت رژیم صهیونیستی در قبال توافق، طفره می‌رود و برای مثال، در این مدت یک‌بار هم نتانیاهو را سرزنش نکرده است؛ در حالی که او و همچنین دفترش، خود بارها اعلام کردند که این توافق را رد کرده‌اند.

خلف خاطرنشان کرد: موضع آمریکا مغرضانه است و می خواهد رژیم اشغالگر آنچه را که در میدان به دست نیاورده، در عرصه سیاست به دست آورد اما حماس و جناح‌های مقاومت مطمئناً چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

عضو ارشد حماس در پایان گفت: فشارهای دولت واشنگتن ناشی از این باور است که رژیم اسرائیل نتوانسته به اهداف خود در حمله تجاوزگرانه به باریکه غزه دست یابد. از این رو بلینکن در تلاش است تا با مذاکره، این رژیم به خواسته‌های خود دست یابد که البته چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

گفتنی است که شورای امنیت دوشنبه (21 خرداد ماه 1403) قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره با توقف درگیری‌ها در غزه را به تصویب رساند که با استقبال حماس مواجه شد.

این قطعنامه با ۱۴ رای موافق و تنها رای ممتنع روسیه به تصویب رسید.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر گفته بود که رژیم صهیونیستی به حماس پیشنهادی سه مرحله‌ای با نقشه‌ای ارائه داده که منجر به توقف درگیری‌ها در نوار غزه و آزادی تمامی اسرا می‌شود.

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت که متضمن آتش‌بس دائم در غزه، خروج کامل نیروهای اشغالگر از این باریکه، مبادله اسرا، بازسازی غزه و بازگشت فلسطینیان به محل زندگی خود و مخالفت با هرگونه تغییر جمعیتی یا کاهش مساحت نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است، استقبال می‌کند.

پربیننده ترین خبرها