نظر بایدن درباره احتمال برقراری آتش‌بس در غزه

نظر بایدن درباره احتمال برقراری آتش‌بس در غزه
شنبه 26 خرداد 1403 - 00:46

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا احتمال آتش‌بس در آینده نزدیک در غزه را رد کرده است.

العالم - آمریکا

بایدن روز پنجشنبه گفت که با سران کشورهای گروه هفت در ایتالیا درباره آتش‌بس در غزه رایزنی کرده است. با وجود این، او در پاسه به این سوال که آیا آتش‌بس به زودی محقق خواهد شد گفت: «خیر».

او البته بلافاصله گفت: «من امیدم را از دست نداده‌ام». آمریکا اصلی‌ترین حامی اسرائیل در جنگ غزه است که تا کنون به شهادت بیش از ۳۶ هزار نفر منجر شده است.

حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی و مانع‌تراشی‌های آمریکا در تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل برای آتش‌بس تا کنون یکی از اصلی‌ترین دلایل طولانی شدن این جنگ بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با وجود این مدعی شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس بزرگترین مانع برای توافق آتش‌بس در غزه است.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد کلیات طرح آتش‌بس که چند روز پیش اعلام کرد مورد پذیرش اسرائیل و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. او گفت: «بزرگترین مانع در حال حاضر حماس است که از امضای این توافق خودداری می‌کند و این در حالی است که آنها خودشان طرح مشابهی ارائه کرده‌اند».

روز چهارشنبه «جهاد طه»، سخنگوی رسمی جنبش حماس گفته بود که پاسخ این جنبش مواردی همچون آتش‌بس پایدار، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، ورود کاروان‌های امدادرسان، بازسازی غزه و تبادل اسرا را شامل شده است.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند قطعنامه مورد حمایت آمریکا در شورای امنیت که چند روز پیش به تصویب این شورا رسید لحن مبهمی درباره برقراری آتش‌بس دائمی در غزه دارد. «محمود مرداوي» از رهبران جنبش حماس فلسطین نیز شامگاه پنجشنبه تأکید کرد که هیچ مسئول اسرائیلی با پیشنهاد آتش‌بس جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، موافقت نکرده است.

مردوای به شبکه خبری الجزیره گفت که پاسخ اخیر حماس که به واسطه‌ها داده شد، دارای نرمش بوده و منافع ملت فلسطین را مد نظر قرار داده است.وی همچنین خبر داد که حماس به واسطه‌ها و سایر طرفها گفته است که باید با ارائه ضمانت کتبی، اسرائیل را مجبور کنند تا به تعهدات خود پایبند باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها