نماز عیدقربان در دانشگاه تهران اقامه شد+ فیلم

دوشنبه 28 خرداد 1403 - 10:37

نماز عیدسعید قربان به امامت رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور در دانشگاه تهران اقامه شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

نماز عیدسعید قربان امروز (دوشنبه /۲۸خردادماه) به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در دانشگاه تهران اقامه شد.

درب‌های ورودی دانشگاه تهران از ساعت ۶ صبح بر روی نمازگزاران باز شد. در ایران و هشت کشور امروز عیدسعیدقربان اعلام شده است.

نحوه خواندن نماز عید قربان به مانند نماز عید فطر است و در حالت کلی به نماز عید یا عیدین معروف است. این نماز مانند نماز صبح دارای دو رکعت است که در رکعت اول بعد از اینکه حمد و سوره را خواندیم باید ۵ تکبیر بگوییم و بعد از هر تکبیر یک قنوت گرفته و ذکر قنوت را میگوییم سپس بعد از قنوت پنجم، تکبیر گفته و به رکوع و سجود (دو سجده) میرویم. رکعت دوم نیز به همین روال است با این تفاوت که در رکعت دوم ۴ تکبیر و ۴ قنوت داریم و پس از قنوت چهارم به رکوع میرویم و تا سلام نماز ادامه میدهیم تا نماز تمام شود.

بهتر است در رکعت اول پس از حمد، سوره شمس و در رکعت دوم سوره غاشیه خوانده شود. و یا اینکه در رکعت اول پس از حمد سوره اعلی و در رکعت دوم سوره شمس خوانده شود. هر چند خواندن این سوره ها مستحب بوده و میتوان سوره های دلخواه مانند توحید و … را خواند.

در قنوت نماز عید قربان هر دعایی از دعاهایی که در قنوت گفته می‌شود، خوانده می شود. اما مستحب است که این دعا در قنوت گفته شود.

‌اللهمَّ اَهلَ الکِبرِیاءِ وَ العَظَمَهِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَهِ وَ‌اَهلَ التَّقوی وَ المَغفِرَهِ اَسالُکَ بِحَقِّ هذَا الیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ‌صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَهً وَ مَزیداً اَن تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ‌وَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍ ‌اَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللهمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ مَاسَالَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُبِکَ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ. ‌

پربیننده ترین خبرها